Nogueira, Luis Carlos da CostaBarroso, Bárbara Costa Vilas BoasBarros, João Victor Mayer e2024-05-162024-05-162023-11-212023-10-07http://hdl.handle.net/10400.6/14420The work consists of a participatory design and development of the serious game Life Simulator, regarding digital technologies for innovative rehabilitation techniques, to apply psychosocial rehabilitation for patients diagnosed within the schizophrenia spectrum, focused on the negative symptomatology of the mental disorder in a randomized controlled trial study. Developed with Departamento de Psiquiatria e Saúde Mental da Unidade Local de Saúde do Nordeste, within the scope of project GreenHealth, the serious game offers an adaptable virtual reality experience, merging education with engaging gameplay through design and narrative. The project has an interdisciplinary and multidisciplinary approach, with five teams that helped define project parameters in a game design document. Acting in roles such as game design, level design, and narrative design, the author took part in the pre-production and development of the game assets, accomplishing a final prototype with semi-realistic graphics made for Meta Quest 2. Its goal is to equal available rehabilitation therapy options and address workforce shortages in the region.O trabalho consiste em um projeto de design e desenvolvimento participativo do jogo sério Life Simulator, relacionado a tecnologias digitais para técnicas de reabilitação inovadoras, com o objetivo de aplicar a reabilitação psicossocial em pacientes diagnosticados no espectro da esquizofrenia, em um estudo de ensaio clínico randomizado. Em colaboração com o Departamento de Psiquiatria e Saúde Mental da Unidade Local de Saúde do Nordeste, no âmbito do projeto GreenHealth, o jogo sério oferece uma experiência adaptável de realidade virtual, unindo educação com uma jogabilidade envolvente por meio do design e da narrativa. O projeto adota uma abordagem interdisciplinar e multidisciplinar, envolvendo cinco equipes que ajudaram a definir os parâmetros do projeto em um documento de design de jogo. Atuando em funções como design de jogo, design de níveis e design de narrativa, o autor participou da pré-produção e desenvolvimento dos assets do jogo, resultando em um protótipo final feito para Meta Quest 2 com gráficos semi-realistas. O objetivo do projeto é não ser pior, ou ser equivalente às opções de terapia de reabilitação disponíveis, servindo como ajuda para enfrentar a escassez de profissionais de saúde na região.engEngajamentoEsquizofreniaJogo SérioRealidade VirtualTerapia de ReabilitaçãoSerious Game for Schizophrenia Rehabilitation: Design and Narrative for Patient Engagement in Life Simulatormaster thesis203598857