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Urban mobility strategies in Portuguese District Capitals

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Abstract(s)

The high use of the car in daily journeys and the lack of an effective transport network remains a problem in cities. Public transport has problems in terms of coverage in less populated cities and problems of capacity and effectiveness in the most populated cities. Mobility planning is not yet being done in a decentralized way, which encourages daily travel through a private vehicle, causing negative effects in the quality of life of citizens and the environment. Portuguese cities are not yet prepared for mobility and accessibility to all, so it is urgent to make a plan of it, promoting a more sustainable mobility. The fight against congestion is a constant challenge, so cities are taking the first steps in intelligent transport within the "smart cities" context. The existing bus fleet in Portugal has a considerably high average age, causing negative consequences for users and the environment, needing to be renewed. It is urgent to think of other types of mobility and to see the bet on electric mobility and shared systems as a future solution. The electric mobility has grown strongly in Portugal, with the placement of loading stations and the introduction of electric buses in circulation. This theoretical and practical dissertation focuses on the study of the existing transport networks in the Portuguese district capitals, analyzing its fleet of buses and everything adjacent to it. It also focuses on the study of the sustainable mobility strategies that cities have been taking.
O elevado uso do automóvel nas deslocações diárias e a falta de uma rede de transportes eficaz continua a ser um problema nas cidades. O transporte público apresenta problemas em termos de cobertura nas cidades menos povoadas e problemas de capacidade e eficácia nas cidades mais povoadas. O planeamento da mobilidade ainda não está a ser feito de modo descentralizado, o que incentiva ás deslocações diárias através de um veículo particular, provocando efeitos negativos na qualidade de vida dos cidadãos e do ambiente. As cidades portuguesas ainda não estão preparadas para uma mobilidade e acessibilidade a todos, então urge fazer um planemanento da mesma, promovendo uma mobilidade mais sustentável. A luta contra o congestionamento é um desafio constante, por isso as cidades estão a dar os primeiros passos no transporte inteligente inserido no contexto “smart cities”. A frota de autocarros existente em portugal tem uma idade média consideravelmente elevada, trazendo consequências negativas para os utilizadores e ambiente, precisando por isso, de ser renovada. É urgente pensar noutros tipos de mobilidade e ver a aposta na mobilidade elétrica e sistemas partilhados como solução de futuro. A mobilidade elétrica tem crecido de forma acentuada em portugal, com a colocacão de postos de carregamento e com a introdução de autocarros elétricos em circulação. A presente dissertação teórico-prática incide no estudo das redes de transportes existentes nas capitais de distrito portuguesas, analisando a sua frota de autocarros e tudo o que lhe é adjacente. Também incide no estudo das estratégias de mobilidade sustentável que as cidades têm vindo a tomar.

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Ambiente Autocarros Elétricos Capitais de Distrito Mobilidade Elétrica Mobilidade Partilhada Mobilidade Sustentável Mobilidade Urbana Rede de Transportes

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