Browsing by Author "Gomes, Joana"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Measuring adherence to inhaled control medication in patients with asthma: Comparison among an asthma app, patient self‐report and physician assessmentPublication . Cachim, Afonso; Pereira, Ana Margarida; Almeida, Rute; Amaral, Rita; Correia, Magna Alves; Marques, Pedro Vieira; Loureiro, Cláudia Chaves; Ribeiro, Carmelita; Cardia, Francisca; Gomes, Joana; Vidal, Carmen; Silva, Eurico; Rocha, Sara; Rocha, Diana; Marques, Maria Luís; Páscoa, Rosália; Morais, Daniela; Cruz, Ana Margarida; Santalha, Marta; Simões, José Augusto Rodrigues; Silva, Sofia da; Silva, Diana; Gerardo, Rita; Bom, Filipa Todo; Morete, Ana; Vieira, Inês; Vieira, Pedro; Monteiro, Rosário; Raimundo, Rosário; Monteiro, Luís; Neves, Ângela; Santos, Carlos; Penas, Ana Margarida; Regadas, Rita; Marques, José Varanda; Rosendo, Inês; Aguiar, Margarida Abreu; Fernandes, Sara; Cardoso, Carlos Seiça; Pimenta, F.; Meireles, Patrícia; Gonçalves, Mariana; Fonseca, Joao A; Jácome, CristinaBackground Previous studies have demonstrated the feasibility of using an asthma app to support medication management and adherence but failed to compare with other measures currently used in clinical practice. However, in a clinical setting, any additional adherence measurement must be evaluated in the context of both the patient and physician perspectives so that it can also help improve the process of shared decision making. Thus, we aimed to compare different measures of adherence to asthma control inhalers in clinical practice, namely through an app, patient self-report and physician assessment. Methods This study is a secondary analysis of three prospective multicentre observational studies with patients (≥13 years old) with persistent asthma recruited from 61 primary and secondary care centres in Portugal. Patients were invited to use the InspirerMundi app and register their inhaled medication. Adherence was measured by the app as the number of doses taken divided by the number of doses scheduled each day and two time points were considered for analysis: 1-week and 1-month. At baseline, patients and physicians independently assessed adherence to asthma control inhalers during the previous week using a Visual Analogue Scale (VAS 0–100). Results A total of 193 patients (72% female; median [P25–P75] age 28 [19–41] years old) were included in the analysis. Adherence measured by the app was lower (1 week: 31 [0–71]%; 1 month: 18 [0–48]%) than patient self-report (80 [60–95]) and physician assessment (82 [51–94]) (p < 0.001). A negligible non-significant correlation was found between the app and subjective measurements (ρ 0.118–0.156, p > 0.05). There was a moderate correlation between patient self-report and physician assessment (ρ = 0.596, p < 0.001). Conclusions Adherence measured by the app was lower than that reported by the patient or the physician. This was expected as objective measurements are commonly lower than subjective evaluations, which tend to overestimate adherence. Nevertheless, the low adherence measured by the app may also be influenced by the use of the app itself and this needs to be considered in future studies.
- Vinculação e sintomatologia psicopatológica na transição e adaptação ao ensino superior nos alunos de 1º ano da Universidade da Beira InteriorPublication . Gomes, Joana; Maia, Luís Alberto Coelho RebeloO presente estudo tem como propósito analisar a vinculação (diferentes estilos vinculativos), e a sintomatologia psicopatologica na transição para o ensino superior. A amostra é constituída por 143 alunos da UBI que frequentam pela primeira vez o ensino superior A vinculação foi mensurada através do questionário de Avaliação de Relações Significativas (ARS; Monteiro, Tavares, & Pereira, 2006b). A adaptação na transição para o ensino superior avaliou-se através Questionário de Vivencias Académicas (QVA-r; Leandro S. Almeida, Joaquim Armando Ferreira & Ana Paula Soares, 2001) e a sintomatologia psicopatologica através do questionário do SCL-90 (Derogatis, L.R.Ph.D 1994). Os principais resultados do estudo referem que 1) os alunos com estilo de vinculação seguro apresentam na maioria das dimensões (avaliadas pelo SCL-90) menor presença de sintomas quando comparados aos alunos com estilo de vinculação evitante com medo, vinculação preocupado e vinculação evitante desligado.2) Os mesmos alunos com um estilo vinculativo seguro também apresentam um melhor ajustamento na dimensão pessoal na fase da transição. 3) O género não parece ter influência nas diferentes dimensões da transição e adaptação, porem verificou-se que 4) o género feminino apresenta um perfil mais positivo (sintomas positivos) comparativamente ao género masculino, 5) os estilos de vinculação parecem não estar relacionados com o género, e quanto menor for a sintomatologia psicopatologica melhor será o ajustamento académico do aluno na fase de transição e de adaptação ao ensino superior.
