Faculdade Engenharia
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Faculdade Engenharia by Sustainable Development Goals (SDG) "04:Educação de Qualidade"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- Investigação em artes e arquitectura: Natureza, metodologias, validade e impactoPublication . Sequeira, João Manuel Barbosa Meneses deA discussão sobre a Investigação nas artes e na arquitectura, enquanto práticas dotadas de metodologias próprias e com potencial para serem consideradas formas válidas de produção de conhecimento, é central em muitos debates contemporâneos nas humanidades e ciências sociais. Para abordar esta hipótese, podemos dividir a discussão em três áreas principais: Da Natureza: Investigação em Artes e Arquitectura Das Metodologias: Regras Próprias Da Validade e Valor do Conhecimento Produzido
- Matrices - Book of Abstracts: II International Congress Architecture and GenderPublication . Pedrosa, Patrícia Alexandra Dias Santos ; Santos, Eliana Sousa; Matos, Maria João Pereira de ; Alvarez Lombardero, NuriaThe Second International Congress on Architecture and Gender will address the theme of Matrices. This concept has several definitions and they are all inclusive by nature. Matrices are environments where things develop, the models or patterns that shape formations, and they can also reinvent an environment. These images are suited to address the current patterns of change regarding architecture and gender.
- A scoping study of reviews on artificial intelligence in educationPublication . Gabriel, Graça; Ferrão, Maria Eugénia; Prata, PaulaThis scoping study synthesizes recent developments in artificial intelligence in education (AIEd), addressing knowledge structures, research priorities, learning theories, ethical considerations, and impact evaluation. A bibliometric analysis of 31 review articles (2019-2023) indexed in Scopus (Social Sciences) was conducted using VOSviewer and complementary statistical methods. The corpus is concentrated in the United Kingdom, Hong Kong, China, Germany, the United States, and Taiwan, with Asian countries accounting for 48.4%. Multidisciplinary journals attract 4.4 times more citations than education-only outlets. Findings indicate a marked rise in AIEd research, primarily led by education-affiliated scholars, yet often lacking robust pedagogical grounding and systematic impact assessment. The prevalence of small samples, limited quantitative rigor, and inconsistent contextual reporting constrain generalizability and inference. To enhance educational relevance and fairness, the field should be anchored in pedagogical frameworks and advanced through collaborative efforts that build stronger theories, methods, and practices responsive to diverse educational needs.
- Teoria critica de apoio pedagógico à unidade curricular de Desenho IPublication . Sequeira, João Manuel Barbosa Meneses deO presente manual insere-se no âmbito da unidade curricular de Desenho I, leccionada no 1.º ano do Mestrado Integrado em Arquitectura da Universidade da Beira Interior. Resulta de uma prática pedagógica continuada que, ao longo dos últimos anos, tem procurado articular a formação técnica do desenho com uma reflexão crítica e sensível sobre o papel da representação na génese do projecto arquitectónico. Embora concebido como instrumento de apoio ao ensino, o seu horizonte ultrapassa o contexto estrito da unidade curricular, visando propor um contributo mais amplo para a pedagogia do desenho em arquitectura.
