Repository logo
 
Publication

Web application for the analysis of assessment tests

dc.contributor.authorPrata, Paula
dc.contributor.authorDuarte, Luís
dc.contributor.authorFerrão, Maria Eugénia
dc.date.accessioned2020-01-27T09:27:38Z
dc.date.available2020-01-27T09:27:38Z
dc.date.issued2018-09-27
dc.description.abstractIntroduction: An assessment test enables the evaluation of an individual’s competence or ability. Such tests are important for both teaching and professional training institutions, as well as for the recruiting of human resources in the enterprise. Objectives: The present paper introduces the “Evaluate” web application, for the analysis of assessment tests. Methods: The design and implementation of the application is described, which allows the management of assessment items, used to constitute evaluation tests, upon which results the main descriptive statistic values used under the classical test theory in the analysis of assessment tests are calculated. The application was developed in Python, within the Django framework, and tested with real assessment tests. Results: Scores are assigned to each assessment item, and various statistics — such as difficulty and discrimination index, point-biserial correlation, test internal consistency coefficient — can be obtained upon the answers of the subjects, as well as a graphic analysis of the performance of each subject on each assessment item, as well as on the test as a whole. Conclusion: The “Evaluate” application makes a meaningful contribution to a better knowledge of assessment tools used in competence evaluation, by allowing the detection of inconsistencies and the consequent improvement in the process.pt_PT
dc.description.abstractIntrodução: Um teste de aferição permite a avaliação de uma dada competência ou capacidade de um individuo. Estes testes são importantes quer no âmbito de instituições de ensino, quer no âmbito empresarial para o recrutamento de recursos humanos. Objetivos: O artigo tem como principal objectivo apresentar a aplicação web designada "Evaluate" para a análise de testes de aferição. Métodos: Descreve-se o desenho e implementação da aplicação que permite fazer a gestão de questões ou itens de aferição, a partir dos quais é possível a construção de testes de avaliação. A partir dos resultados dos alunos na resolução desses testes, são calculadas as principais estatísticas descritivas usadas na análise de testes de aferição das aprendizagens ao abrigo da teoria clássica dos testes. A aplicação “Evaluate” foi desenvolvida em Python usando a framework Django e foi testada com provas de aferição reais. Resultados: Para cada teste são atribuídas cotações aos itens e, a partir das respostas dos alunos, são obtidas diversas estatísticas tais como: índice de dificuldade e de discriminação, correlação ponto-bisserial, coeficiente de consistência interna do teste. A aplicação permitir ainda a análise gráfica do desempenho dos alunos por cada item e no teste como um todo. Conclusões: A aplicação “Evaluate” é uma ferramenta que contribui para um melhor conhecimento dos instrumentos de aferição usados na avaliação de conhecimentos, permitindo identificar inconsistências e consequentemente introduzir melhorias no processo.pt_PT
dc.description.abstractIntroducción: Una prueba de evaluación permite la evaluación de una determinada competencia de un individuo. Estas pruebas son importantes tanto en el ámbito de las instituciones de enseñanza, tanto en el ámbito empresarial para la contratación de recursos humanos. Objetivo: El artículo tiene como principal objetivo presentar la aplicación web designada “Evaluate” para análisis de pruebas de evaluación. Métodos: Se describe el diseño e implementación de la aplicación que permite hacer la gestión de cuestiones, a partir de los cuales es posible la construcción de pruebas de evaluación. A partir de los resultados de los alumnos en la resolución de estas pruebas, son calculadas las principales estadísticas descriptivas utilizadas en el análisis de pruebas de evaluación de los aprendizajes bajo la teoría clásica de las pruebas. La aplicación “Evaluate” fue desarrollada en Python usando el framework Django y fue probada con pruebas de evaluación real. Resultados: Para cada prueba se asignan cotizaciones a los ítems y, a partir de las respuestas de los alumnos, se obtienen diversas estadísticas por cada ítem e por cada prueba. La aplicación permite además el análisis gráfico del desempeño de los alumnos por cada ítem y en la prueba como un todo. Conclusiones: La aplicación “Evaluate” es una herramienta que contribuye a un mejor conocimiento de los instrumentos de medición usados en la evaluación de conocimientos, permitiendo identificar inconsistencias y consecuentemente introducir mejoras en el proceso.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationPrata, P., Duarte, L. & Ferrão., M. E. (2018),Web application for the analysis of assessment tests. Millenium, 2(7), 91-101, 2018pt_PT
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.29352/mill0207.08.00176pt_PT
dc.identifier.issn0873-3015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.6/8729
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherMillenium - Journal of Education, Technologies, and Healthpt_PT
dc.relation.publisherversionhttps://revistas.rcaap.pt/millenium/article/view/14070pt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectClassical test theorypt_PT
dc.subjectE-assessmentpt_PT
dc.subjectData analysispt_PT
dc.titleWeb application for the analysis of assessment testspt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.awardURIinfo:eu-repo/grantAgreement/FCT/5876/UID%2FEEA%2F50008%2F2013/PT
oaire.awardURIinfo:eu-repo/grantAgreement/FCT/5876/UID%2FMulti%2F00491%2F2013/PT
oaire.citation.conferencePlaceViseupt_PT
oaire.citation.endPage101pt_PT
oaire.citation.issue2pt_PT
oaire.citation.startPage91pt_PT
oaire.citation.titleMillenium - Journal of Education, Technologies, and Healthpt_PT
oaire.citation.volume7pt_PT
oaire.fundingStream5876
oaire.fundingStream5876
person.familyNamePrata
person.familyNameFerrão
person.givenNamePaula
person.givenNameMaria Eugénia
person.identifier.ciencia-id651F-C1C8-44AD
person.identifier.orcid0000-0002-3072-0186
person.identifier.orcid0000-0002-1317-0629
person.identifier.ridA-2665-2011
person.identifier.scopus-author-id6506143567
person.identifier.scopus-author-id24075949800
project.funder.identifierhttp://doi.org/10.13039/501100001871
project.funder.identifierhttp://doi.org/10.13039/501100001871
project.funder.nameFundação para a Ciência e a Tecnologia
project.funder.nameFundação para a Ciência e a Tecnologia
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication138a0dac-5e5d-466c-901d-4ed34f860403
relation.isAuthorOfPublicationf32b6cd9-ea61-4de5-898c-d4e0d40a057f
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoveryf32b6cd9-ea61-4de5-898c-d4e0d40a057f
relation.isProjectOfPublication6051e784-a228-452a-ad8e-90f4372bc6bf
relation.isProjectOfPublication0a22f832-50f6-4555-abb2-5cbcd9a8fac9
relation.isProjectOfPublication.latestForDiscovery6051e784-a228-452a-ad8e-90f4372bc6bf

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
Mille-pprata.pdf
Size:
1.35 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: