Publication
Internet of Things Applied to the Intelligent Management of Parking Parks in the Old Area of Covilhã
dc.contributor.author | Paiva, João Pedro Raposo | |
dc.contributor.author | Barata, Rui Eugénio Da Silva | |
dc.contributor.author | Velez, Fernando José | |
dc.contributor.author | Flanigan, Katherine | |
dc.contributor.author | Reis, Antonio | |
dc.date.accessioned | 2024-12-09T10:18:23Z | |
dc.date.available | 2024-12-09T10:18:23Z | |
dc.date.issued | 2024-11-29 | |
dc.description.abstract | This paper presents a study on how the Internet of Things (IoT) can be applied to the intelligent management of parking lots in the historic area of Covilhã. The aim is to study the parking areas and car parks, the challenges faced when trying to find a parking space and, finally, to apply technologies, such as IoT, to mitigate and solve some of the existing problems. This study can be extrapolated to other mountain towns across Europe, as they have very similar characteristics to Covilhã, such as sloping terrain, narrow streets and old architecture. Ultimately, one of the main objectives of this study is to formulate how, through the use of technologies such as IoT, innovative solutions can be created to solve the current problems of cities, bringing them ever closer to a modern 'Smart City', a city capable of providing intelligent responses to its various users. A Smart City brings together various technologies which, when combined, facilitate the management of various functions such as mobility, energy, parking, transportation and other resources. The case study presented, as mentioned above, is Covilhã, Portugal. This city has an old and historic part, with dilapidated houses, narrow streets, difficult traffic circulation and a shortage of parking, and a new part, with modern buildings and wide streets. Consequently, in the historic part of the city, there are several car parking problems. To reduce this problem, parking silos have been built. However, these lack information on their location, operation and real-time information on how many parking spaces are available at any given time. Thus, combining the concepts of IoT and Smart City, some theoretical and practical proposals for modernization are explored in this article. The study focuses on the Mercado, Sporting Shopping and Pelourinho silos. There is also a proposal to prepare the spaces to prioritize the accommodation of electric cars, as well as making it possible to charge their batteries while they are parked inside the silos. As for the proposed vehicle counting mechanism, it consists of an electronic device equipped with ultrasonic sensors, placed on the roof of the parking lot, to count the free parking spaces. These sensors are then connected to an electronic prototyping platform, in this case an Arduino. This equipment is then able to count the number of vacant spaces and send the corresponding information to be displayed on digital screens, visible from outside the car park. This real-time information can also be sent via the IoT to screens in central areas of the city. In this way, drivers have access to privileged information to make the best decision when parking. | pt_PT |
dc.description.abstract | Este trabalho apresenta um estudo sobre como a Internet das Coisas (IoT) pode ser aplicada à gestão inteligente de parques de estacionamento na zona histórica da Covilhã. O objetivo é estudar as áreas de estacionamento e os parques, os desafios enfrentados quando se tenta encontrar um lugar de estacionamento e, por último, aplicar tecnologias, como a IoT, para mitigar e resolver alguns dos problemas existentes. Este estudo pode ser extrapolado para outras cidades de montanha em toda a Europa, uma vez que têm características muito semelhantes às da Covilhã, como terrenos inclinados, ruas estreitas e uma arquitetura antiga. Em última análise, um dos principais objectivos deste estudo é formular como, através da utilização de tecnologias como a IoT, podem ser criadas soluções inovadoras para resolver os problemas actuais das cidades, aproximando-as cada vez mais de uma ‘Smart City’ moderna, uma cidade capaz de dar respostas inteligentes aos seus vários utilizadores. Uma Smart City reúne várias tecnologias, que quando combinadas, facilitam a gestão de várias funções como a mobilidade, energia, estacionamento, transportes, entre outros recursos. O caso de estudo apresentado, como já foi referido anteriormente, é o da Covilhã, Portugal. Esta cidade tem uma parte antiga e histórica, com casas degradadas, ruas estreitas, difícil circulação de tráfego e escassez de estacionamento, e uma parte nova, com edifícios modernos e ruas largas. Consequentemente, na parte histórica da cidade, existem vários problemas de estacionamento automóvel. Para reduzir este problema, foram construídos silos auto. No entanto, estes carecem de informação sobre a sua localização, funcionamento e informação em tempo real sobre quantos lugares de estacionamento estão disponíveis num determinado momento. Assim, combinando os conceitos de IoT e Smart City, algumas propostas teóricas e práticas de modernização são exploradas neste artigo. O estudo é focado nos silos Mercado, Sporting Shopping e Pelourinho. Há também uma proposta no sentido de preparar os espaços para priorizar o alojamento de carros eléctricos, assim como possibilitar o carregamento das suas baterias enquanto estiverem estacionados dentro dos silos. Quanto ao mecanismo de contagem de veículos proposto, este consiste num dispositivo eletrónico equipado com sensores ultra-sónicos, colocado no teto do parque, para contar os lugares de estacionamento livres. Estes sensores são depois ligados a uma plataforma de prototipagem eletrónica, neste caso um Arduino. Este equipamento é então capaz de contabilizar o número de lugares vagos e enviar a informação correspondente para a apresentar nos ecrãs digitais, visíveis do exterior do parque. Esta informação em tempo real pode também ser enviada, através da IoT, para ecrãs em zonas centrais da cidade. Desta forma, os condutores têm acesso a informação privilegiada para tomarem a melhor decisão no momento de estacionar. | |
dc.description.sponsorship | FCT; e Carnegie Mellon Portugal Program under the Ph.D. fellowship PRT/BD/155035/2024. | pt_PT |
dc.description.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | pt_PT |
dc.identifier.citation | João Paiva, Rui Barata, Fernando J. Velez, Katherine A. Flanigan,.and Antonio d. Reis, “Internet of Things Applied to the Intelligent Management of Parking Parks in the Old Area of Covilhã,” in Proc. of ICEUBI – International Congress on Engineering 2024, Covilhã, Portugal, Nov. 2024. | pt_PT |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10400.6/14942 | |
dc.language.iso | eng | pt_PT |
dc.peerreviewed | yes | pt_PT |
dc.publisher | Faculdade de Engenharia | pt_PT |
dc.relation | Instituto de Telecomunicações | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/ | pt_PT |
dc.subject | Internet of Things | pt_PT |
dc.subject | Smart cities | pt_PT |
dc.subject | Urban mobility | pt_PT |
dc.subject | Embedded systems | pt_PT |
dc.title | Internet of Things Applied to the Intelligent Management of Parking Parks in the Old Area of Covilhã | pt_PT |
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oaire.awardTitle | Instituto de Telecomunicações | |
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oaire.citation.conferencePlace | Covilhã, Portugal | pt_PT |
oaire.citation.title | ICEUBI – International Congress on Engineering 2024 | pt_PT |
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