Repository logo
 
Publication

O errar na aprendizagem da língua portuguesa

dc.contributor.authorPeel, Misleine
dc.contributor.authorBeites, P. D.
dc.contributor.authorOliveira, L. R. P. F. de
dc.date.accessioned2022-12-05T10:31:35Z
dc.date.available2022-12-05T10:31:35Z
dc.date.issued2020
dc.description.abstractNossa proposta consiste na discussão do conceito de aprendizagem da norma padrão da língua portuguesa, refletindo basicamente sobre desvios e erros no ambiente da Educação Fundamental. Em relação às experimentações cotidianas da sala de aula, entendemos que o errar e o desviar de trajetos impostos pelo sistema podem ser usados como procedimentos cartográficos para a aprendizagem da normatividade grama- tical. Muitos dos que passam pelo processo de escolarização não conseguem se manifestar de forma crítica, normativa e autônoma nas suas vivências cotidianas dos aspectos sociais e políticos; percebemos que muitas vezes esses problemas advêm da ausência de afetos positivos no ambiente educacional, e, a partir disso, desenvolvemos as seguintes questões de investigação: Como o erro afeta os sujeitos em processo de aprendizagem da língua portuguesa? Como a relação afetiva com a língua portuguesa pode reterritorializar a aprendizagem, transformando-a em uma potência positiva? Por que alguns desvios em relação à norma padrão não são percebidos pelos utentes linguísticos? Para encontrar respostas, promovemos um agenciamento entre os seguintes autores: Spinoza, Nietzsche, Deleuze, Guattari, Freire e Sen, dentre outros; almejando encontros e intercessores rizomáticos sobre a aprendizagem e sobre o errar enquanto cartografias de trajetos afetuosos e efetivos de um sujeito livre.pt_PT
dc.description.abstractOur proposal consists of a discussion of the concept of learning the standard norm of Portuguese language, essentially reflecting on detours and errors in the Primary Education environment. With reference to everyday experiences in the classroom, we perceive that the activities of making errors and taking detours from paths imposed by the system can be used as cartographic procedures for the learning of grammar norms. Many of those who follow the schooling process are not able to express themselves using critical thinking, according to norms and autonomously in their everyday experiences of social and political aspects; we realize that these problems frequently emerge due to the absence of positive affections in the educational environment, which has lead to the following research questions: How does making errors affect subjects in the learning process of the Portuguese language? How can having an affective relationship with the Portuguese language reterritorialise learning, transforming it into a positive power (potentia)? Why aren’t some detours in relation to the standard norm noticeable by language users? In order to find answers, we enhance an assemblage of the following authors: Spinoza, Nietzsche, Deleuze, Guattari, Freire and Sen, among others; aiming at connections and rhizomatic interactions on learning and on making errors as cartographies of affective and effective paths of a freeperson.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.6/12439
dc.language.isoporpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.relation.publisherversionhttps://www.revistaphilologus.org.br/index.php/rph/article/view/247pt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectAprendizagempt_PT
dc.subjectErropt_PT
dc.subjectLíngua portuguesapt_PT
dc.titleO errar na aprendizagem da língua portuguesapt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.endPage2319pt_PT
oaire.citation.startPage2305pt_PT
oaire.citation.titleRevista Philologuspt_PT
oaire.citation.volume26pt_PT
person.familyNamePeel
person.familyNameDamas Beites
person.familyNamePEEL FURTADO DE OLIVEIRA
person.givenNameMisleine
person.givenNamePatrícia
person.givenNameLUIZ ROBERTO
person.identifier.ciencia-id591A-8D9A-73CE
person.identifier.orcid0000-0002-8186-4673
person.identifier.orcid0000-0003-0266-7055
person.identifier.orcid0000-0002-7412-890X
person.identifier.ridK-5772-2017
person.identifier.scopus-author-id37041170800
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication24ba6c13-6c44-4a12-be71-519520031a1c
relation.isAuthorOfPublication9f86873f-5364-4413-a23d-ceab6f2372a3
relation.isAuthorOfPublication1b2539df-8569-42d7-a3d9-cfe8620a0a5c
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery24ba6c13-6c44-4a12-be71-519520031a1c

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
168.pdf
Size:
561.64 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: