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Feasibility Study of a Hazard Identification Process on Daily Operations of a National Airline Operator

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Abstract(s)

Since its beginning has a commercial activity, the aviation industry has experienced a lot of changes in terms of safety. Nowadays it is recognized that aviation is a complex mosaic of interrelated human, technical, environmental, and organizational factors that affect safety and system performance. For this reason, air operators need to identify all the hazards that may affect their operations. This work develops the feasibility study of the implementation of a hazard identification list enabling operational decision-making in the national airline operator – euroAtlantic Airways (EAA). In 2017, EAA Safety Department consulted various regulators and other air operators and compiled a list of 142 operational hazards of the company. With the continuity of the operation, there was a need to organize and complete this list in order to improve the assistance of decision making in the daily operations of the operator. In order to do so, bibliographic research on hazard identification processes, safety risk system and safety risk management was performed. Later, using the information available in the company's internal occurrence reporting system, an analysis of the reports was made in order to identify which hazards the company had been subjected to in the last 5 years. The information obtained was then cross-checked with the information contained in the hazard list held in 2017, creating a new Hazard Identification Log divided into 5 categories: organization, human factors, environment, technical and operation. The results were validated at two different levels: at the company's internal level, by EAA Safety Manager, and at an external level, under IOSA external audit.
Desde o seu início como atividade comercial, a indústria da aviação experimentou uma série de mudanças em termos de segurança operacional. Atualmente, reconhece-se que a aviação é um mosaico complexo constituído por fatores humanos, técnicos, ambientais e organizacionais, que se interrelacionam entre si e afetam a segurança e o desempenho de todo o sistema. Por esta razão, os operadores aéreos precisam identificar todos os perigos que podem afetar suas operações. Neste trabalho desenvolve-se o estudo de viabilidade da implementação de uma Lista de Identificação de Perigos habilitando à tomada de decisão operacional no operador de linha aérea nacional – euroAtlantic Airways (EAA). Em 2017, o Departamento de Safety da EAA realizou uma pesquisa, junto de várias entidades reguladoras e de outros operadores aéreos, e compilou numa lista 142 perigos operacionais da companhia. Com a continuidade da operação, houve a necessidade de organizar e completar esta lista de forma a melhorar a assistência da tomada da decisão nas operações diárias do operador. Para tal foi realizada uma pesquisa bibliográfica sobre modelos de identificação de perigos, sistemas de gestão de segurança operacional e sistemas de gestão de risco. Posteriormente, recorrendo à informação disponível no sistema interno da companhia para reporte de ocorrências, foi feita uma análise de cada um dos reportes de forma a identificar quais os perigos a que a companhia tinha sido sujeita nos últimos 5 anos. A informação obtida desta análise foi cruzada com a informação contida na listagem de perigos realizada em 2017, dando origem a uma nova Lista de Identificação de Perigos dividida em 5 categorias: organização, fatores humanos, meio/ambiente, fatores técnicos e operação. A validação dos resultados obtidos foi realizada em dois níveis distintos: a nível interno da companhia, pelo Safety Manager da EAA, e a nível externo, em auditoria IOSA.

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Análise de Risco Euroatlantic Airways Identificação de Perigos Iqsms Segurança Operacional Sistema de Gestão Desegurança Operacional

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