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Non-Isothermal Sloshing for Space Applications: Experimental Characterisation

datacite.subject.fosEngenharia e Tecnologia::Engenharia Aeronáuticapor
dc.contributor.advisorSilva, André Resende Rodrigues da
dc.contributor.advisorMendez, Miguel Alfonso
dc.contributor.authorMonteiro, Francisco Manuel Fernandes
dc.date.accessioned2023-11-23T11:27:33Z
dc.date.available2023-11-23T11:27:33Z
dc.date.issued2023-02-09
dc.date.submitted2023-01-03
dc.description.abstractRegarding space applications, no single factor constrains the design of a space vehicle more than the propulsion system. Here, liquid cryogenic propellants prevail due to their optimal trade-off between performance and weight. However, with liquid propellants totalling up to as much as 90% of the vehicle’s mass, the central concern of propellant sloshing emerges. Sloshing is defined as the motion of the free liquid surface within a reservoir and enhances the thermal mixing of the gas and the liquid. This promotes evaporation and condensation, leading to large fluctuations in the tank pressure. In this context, the current project aimed to experimentally investigate and quantify the thermodynamic changes in pressurised vessels under sloshing conditions by developing a novel reduced-scale laboratory setup. Therefore, the research questions sought to understand the impact of the excitation and initialisation parameters in the system for lateral sloshing. The designed experimental setup operates in single-species conditions with non-cryogenic liquid HFE-7200 and is pressurised through an external tank. The measurements were carried out in a plexiglass cell with a height of 120 mm and a radius of 40.5 mm at an initial fill ratio of h/R = 1.44. The experimental campaign was performed in the SHAKESPEARE sloshing table at VKI. Throughout the experimental campaign, different procedures and sloshing regimes were investigated. Particle image velocimetry measurements outlined the sloshing-induced mixing capability. Moreover, the captured footage showcased the violent nature and superior mixing of unstable sloshing motions. The pressure measurements further proved this, where the pressure fluctuations were evaluated under distinct experimental time scales and excitation conditions.eng
dc.description.abstractConsiderando aplicações espaciais, nenhum fator limita mais o desenvolvimento de um veículo espacial do que o sistema de propulsão. Aqui, os propelentes criogénicos líquidos prevalecem devido ao seu ótimo compromisso entre desempenho e peso. No entanto, com os propelentes líquidos a totalizar até 90% da massa do veículo, surge a preocupação central de sloshing. Sloshing é definido como o movimento de líquidos dentro de um reservatório e é responsável por misturar o gás e o líquido. Como tal, promove a evaporação ou condensação o que resulta em grandes flutuações de pressão no tanque. Neste contexto, o projeto atual visa investigar experimentalmente as alterações termodinâmicas em tanques pressurizados devido ao sloshing, através do desenvolvimento de uma experiência inovadora. Consequentemente, as questões de investigação procuraram compreender o impacto dos parâmetros de excitação e de inicialização na evolução termodinâmica do sistema sob sloshing lateral. A instalação experimental desenvolvida funciona em condições de espécie única através de líquido não criogénico HFE-7200 e é pressurizada através de um tanque externo. As medições foram realizadas numa célula de acrílico com uma altura de 120 mm e um raio de 40.5 mm com uma relação de enchimento de h/R = 1.44. A campanha experimental foi efetuada na mesa de sloshing SHAKESPEARE no VKI. Na campanha experimental, diferentes procedimentos e regimes de sloshing foram investigados. As medições de particle image velocimetry demonstraram a capacidade de mistura do sloshing. Além disso, as imagens capturadas mostram a natureza violenta e a mistura superior de sloshing instável. As medições de pressão corroboraram esta conclusão, onde a queda de pressão devido ao sloshing foi avaliada sob distintas escalas de tempo experimental e condições de excitação.por
dc.identifier.tid203390113
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.6/13762
dc.language.isoengpor
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.subjectExperimental Setuppor
dc.subjectPressure Droppor
dc.subjectSloshingpor
dc.subjectSloshing Induced-Mixingpor
dc.subjectThermal Stratificationpor
dc.titleNon-Isothermal Sloshing for Space Applications: Experimental Characterisationpor
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspor
rcaap.typemasterThesispor
thesis.degree.nameMestrado Integrado em Engenharia Aeronáuticapor

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