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- Design de Som nos Videojogos: Criação do Projeto The Last StarPublication . Candeias, Henrique Miguel Águas Estêvão; Almeida, Flávio Henrique deO desenvolvimento exponencial a par do crescimento da indústria dos videojogos, sobretudo na última década, tem facilitado o aparecimento de jogos digitais aumentando naturalmente os critérios de qualidade a eles inerentes. Contribuindo para essa maior qualidade está a capacidade imersiva de cada videojogo conseguida através dos seu elementos como a sua narrativa, o seu aspecto gráfico, a sua jogabilidade e o design de som, o qual para além de elemento integrado, potencia todos os elementos anteriormente referidos. O presente projeto visa o estudo do design de som na produção e desenvolvimento de videojogos. A par do aprofundamento sobre a temática foi realizado um projeto de aplicação prática através da conceção e desenvolvimento de um videojogo desde a sua fase inicial nomeado de The Last Star, no qual foram aplicados os conhecimentos e a experiencia entretanto adquiridos. No desenvolvimento prático do estudo adotaram-se métodos organizacionais e estruturais das diferentes fases do processo de design de som, desde o estudo dos elementos constituintes e conceptualização sonora do projeto na fase de pré-produção, produção dos elementos sonoros através das várias ferramentas disponíveis no mercado e a respetiva harmonização e aprimoramento da interação de todos os elementos sonoros na paisagem sonora consoante a sua função, durante a pósprodução. Entendemos que o design de som é um sobretudo um processo colaborativo, de discussão e articulação, entre os diferentes elementos que fazem parte da equipa de produção e desenvolvimento de um videojogo, cujo objetivo, mais do que popular o jogo com “ruído sonoro” para criar ambiente, visa enaltecer a obra desde a sua produção estética ao processo funcional do jogo propriamente dito. Sabendo ainda que a audição do ser humano é um dos sentidos que apoia a sua perceção no espaço que o envolve, o som nos videojogos é um elemento fundamental para uma experiência dita completa, imersiva e interativa. Desta forma a perceção sonora de um som por parte do jogador, inserido no espaço que o envolve no mundo virtual, constitui um impacto significativo ao nível da imersão no videojogo. Cabe pois ao design de som promover, potenciar e intensificar emoções, ajudar à criação de ambientes credíveis e conduzir o jogador, de forma natural, pelo mundo virtual criado.
- Design of an Experimental Rig for the Testing of Helium Compressor CascadesPublication . Pokee, Fernando Jorge Queirós; Brojo, Francisco Miguel Ribeiro Proença; Teixeira, João AmaralHelium is a chemically inert and nonradioactive gas which makes it ideal for a nuclear power plant environment where radioactive leaks present a high concern. These properties of helium gas help to contribute to a safer working environment of these plants as well as to decrease the aging process of the plant components. This dissertation describes the design and some of the construction details of a medium size subsonic low speed wind tunnel to test a helium compressor cascade. The wind tunnel has been designed to achieve 100 m/s at the testing section with expected low intensity turbulence level. In order to accomplish such objectives, a detailed design was carried on using theoretical analyses, CFD simulation on a cascade compressor blade and semi-empirical methods, all of them applied to improve the flow quality through the wind tunnel sections. A careful attention has been focused on the design of the corner vanes and the test section assembly whilst the fan design was designed by a different student. Flow control and stabilization was achieved using screens and honeycombs, both of them optimized to induce low turbulence levels at the testing section. The design of each wind tunnel section has been presented and discussed shedding light on the most relevant technical aspects and an attempt is made to describe some design and manufacture guidelines for the main components of a low subsonic wind tunnel.
- Circular economy for fashion industry: Use of waste from the food industry for the production of biotextilesPublication . Provin, A. P.; Dutra, Ana; Gouveia, Isabel C.; Leal Vieira Cubas, AneliseIn the context of current environmental, social and economic issues, it is imperative to perform more in-depth studies on waste management and the life cycle of a product. Thus, the concept of circular economy, aimed at transforming traditional patterns of production and economic growth, is extremely important. One way to mitigate negative environmental impacts that is consistent with a circular economic system is to encourage interdisciplinarity between sectors, that is, one production sector can provide a function for waste from another. In this context, this article gathers scientific information on two sectors relevant to the global economy (textiles and food), with the aim of reusing waste from the food industry to manufacture a new textile product with added value. Specifically, the focus is on the use of bacterial cellulose from the probiotic drinks from kombucha, for the manufacture of biotextiles for fashion industry. A discussion is also presented, relating the circular economy concept to the UN Sustainable Development Goals, in order to understand which goals can be achieved with this approach.