Browsing by Issue Date, starting with "2025-06-18"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- Perfil de Aptidão Física e a sua relação com a Motivação para Atividades Físicas na População Infantojuvenil do Agrupamento de Escolas Nuno Álvares: Uma Investigação ExploratóriaPublication . Teixeira, Marta Alexandra Freitas; Alves, Ana Sofia RuivoO presente relatório de estágio foi elaborado no âmbito do Mestrado em Ensino da Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário e reflete o trabalho realizado durante o ano letivo de 2023/2024 no Agrupamento de Escolas Nuno Álvares, em Castelo Branco. Este estágio pedagógico foi uma oportunidade essencial para a aquisição de novos conhecimentos e aprendizagens, contribuindo para o desenvolvimento de competências fundamentais à prática docente enquanto futura professora de Educação Física. No decorrer desta experiência foram aprimoradas metodologias e estratégias com vista a promover uma prática pedagógica mais eficaz, orientada para a melhoria da aprendizagem e do sucesso dos alunos. Este relatório destaca ainda os elementos fundamentais que caracterizam um ambiente escolar dinâmico e funcional, realçando o papel central do professor na formação e no desenvolvimento das competências dos alunos, bem como no alcance dos objetivos educativos da escola. O primeiro capítulo descreve de forma detalhada o trabalho desenvolvido ao longo do estágio, englobando a contextualização da escola, a caracterização do grupo de Educação Física, o planeamento das aulas nos diferentes ciclos de ensino, as atividades extracurriculares realizadas, o desporto escolar, e as principais dificuldades enfrentadas, com as respetivas reflexões e aprendizagens. O segundo capítulo foca-se na investigação pedagógica do estágio, analisando o Perfil de Aptidão Física e a sua Relação com a Motivação para Atividades Físicas na população infantojuvenil do Agrupamento de Escolas Nuno Álvares. Este estudo exploratório avaliou como os níveis de aptidão física influenciam a motivação dos alunos para práticas desportivas, identificando fatores-chave para promover estilos de vida ativos e saudáveis.
- Failure Modes and Effects Analysis of Hydrogen in Gas TurbinesPublication . Ferreira, Nuno Rodrigo da Silva; Brojo, Francisco Miguel Ribeiro ProençaIn 2020, gas turbines generated 22% of global electricity demand. As the world focuses on decarbonization for a sustainable future, hydrogen has emerged as a leading alternative to conventional fuels in gas turbines. Consequently, significant efforts are underway to adapt existing turbines or develop new ones capable of burning hydrogen, presenting new risks and safety concerns. Therefore, it is essential to evaluate and mitigate potential hazards associated with hydrogen combustion in turbines. Failure Modes and Effects Analysis (FMEA) is a proven risk assessment tool that identifies and evaluates potential failure modes based on their occurrence, detection, and severity. The FMEA process typically involves seven key steps, ranging from system analysis to failure analysis, risk mitigation, and communication. This dissertation applies FMEA to the use of hydrogen in gas turbines, aiming to ensure safe and efficient utilization of hydrogen as an energy source. The study identifies key risks related to hydrogen storage and combustion, including hydrogen leakage, malfunctions due to low temperatures, flame-out, and excessive temperatures in the turbine and compressor. It then proposes strategies to mitigate these risks. Future research will focus on validating these mitigation measures in operational turbines and refining the FMEA framework to accommodate advancements in hydrogen technology. This work aims to support the safe integration of hydrogen into gas turbine systems, contributing to a more sustainable and reliable energy future.Documento em Acesso Embargado até dia 23-05-2028. Tente solicitar cópia ao autor carregando no ficheiro.
- Water-Emulsified Diesel Fuel in a CI Engine Tested for Aeronautical ApplicationsPublication . Oliveira, Pedro Manuel Pimenta da Silva ; Brojo, Francisco Miguel Ribeiro Proença; Serôdio, Rogério Pedro FernandesWater-in-diesel emulsions as an alternative fuel are emerging as a viable option to fight global fossil fuel consumption and emissions restrictions without the need for engine modifications. In an emulsion, two immiscible liquids are mixed with the help of surfactants, where droplets of one liquid are dispersed in a continuous flow. This thesis aims to compare water-emulsified diesel fuel with European commercially available diesel (EN590) when it comes to engine performance and emissions. The tests were performed in a single-cylinder, direct injection diesel engine (Hatz 1B40) using an eddy current dynamometer, an exhaust gas analyser, and an opacimeter. With the objective of testing the engine and the alternative fuels for operating conditions often found in aerial vehicles equipped with diesel engines (same operating principles), the tests were performed for idle settings (simulating the taxiing movement of an aircraft), 100% engine load (simulating the take-off and climbing manoeuvres), 50% engine load (representing the descent, approach, and landing phases), and 75% engine load (representing the cruise component of an aircraft's flight profile) at different engine speeds. Mixtures of EN590 diesel fuel, deionised water, and surfactants were performed in laboratory by mechanical homogenization to obtain the ideal concentrations of the different reagents to be later replicated on a bigger scale using a low-energy mixing method. The emulsions were developed to be optimised at the engine’s operating temperature and heated above the diesel fuel operating temperature to reach similar viscosities during the test procedures. The results suggest that adding water as a dispersed phase in the fuel allows to obtain overall better thermal efficiency and lower emissions of nitrogen oxides and smoke in some conditions when compared to traditional diesel. On the other hand, carbon monoxide, hydrocarbons, and carbon dioxide emissions have increased, possibly due to differences in the injection delay between the fuels. By focusing on performance over stability through the adoption of a hydrophilic emulsion formulation in line with the difficulty of further optimisation in general aviation gasoline engines and the widespread availability of diesel fuel, it can be concluded that water-in-diesel emulsions can be a viable alternative towards the goal of improving fuel consumption rates, lowering emissions, and reducing costs when optimised for specific operating conditions of diesel-powered aerial vehicles.
- As medidas higiénico-dietéticas como 1ª linha de tratamento em idade pediátricaPublication . Brandão, Beatriz Nogueira da Silva; Afonso, Rosa Marina Lopes Brás Martins; Gonzalez, Maria Isabel FernandezEsta tese constitui uma revisão bibliográfica que examina a eficácia das medidas higiénico-dietéticas como primeira linha de tratamento em idade pediátrica. Baseada em evidências científicas e diretrizes normativas publicadas entre 2015 e 2024, bem como nas orientações da Direção-Geral da Saúde, o trabalho revê, compila e sistematiza o conhecimento atual sobre a promoção da saúde infantil através de intervenções integradas. A revisão abrange diversos domínios inter-relacionados, que incluem os cuidados nutricionais, a higiene pessoal e ambiental, a saúde oral, a regulação dos hábitos de sono, a prática regular de atividade física e a gestão do tempo de ecrã, sem descurar os aspetos psicossociais e ambientais que influenciam o desenvolvimento das crianças. A metodologia adotada consistiu na revisão, compilação, análise crítica da literatura de estudos e diretrizes internacionais, e sistematização da informação permitindo identificar estratégias preventivas apontadas na literatura para a redução da incidência de patologias crónicas, como obesidade, diabetes, doenças orais e distúrbios emocionais. O trabalho enfatiza a importância de uma abordagem multidisciplinar e da integração de políticas públicas para a implementação eficaz das medidas higiénico-dietéticas, propondo um paradigma preventivo inovador que visa melhorar a qualidade de vida desde os primeiros anos de vida. Ao proporcionar uma síntese abrangente do conhecimento existente, a tese pretende orientar a prática clínica, evidenciando a relevância de investir na prevenção para promover um desenvolvimento integral e sustentável das futuras gerações.
