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- Modelling Road Work Zone Crashes’ Nature and Type of Person Involved Using Multinomial Logistic RegressionPublication . Vieira, Adriana; Santos, Bertha; Picado-Santos, LuisThe sustainable development goals “Good health and well-being” and “Sustainable cities and communities” of the United Nations and World Health Organization, alert governments and researchers and raise awareness about road safety problems and the need to mitigate them. In Portugal, after the economic crisis of 2008–2013, a significant amount of road assets demand investment in maintenance and rehabilitation. The areas where these actions take place are called work zones. Considering the particularities of these areas, the proposed work aims to identify the main factors that impact the occurrence of work zones crashes. It uses the statistical technique of multinomial logistic regression, applied to official data on road crashes occurred in mainland Portugal, during the period of 2010–2015. Usually, multinomial logistic regression models are developed for crash and injury severity. In this work, the feasibility of developing predictive models for crash nature (collision, run off road and running over pedestrians) and for type of person involved in the crash (driver, passenger and pedestrian), considering only one covariate (the number of persons involved in the crash), was studied. For the two predictive models obtained, the variables road environment (urban/rural), horizontal geometric design (straight/curve), pavement grip conditions (good/bad), heavy vehicle involvement, and injury severity (fatalities, serious and slightly injuries), were identified as the preponderant factors in a universe of 230 investigated variables. Results point to an increase of work zone crash probability due to driver actions such as running straight and excessive speed for the prevailing conditions.
- Análise de Dados de Sinistralidade Rodoviária nas Zonas em Obras com Recurso à Regressão Logística MultinomialPublication . Vieira, Adriana Coelho; Santos, Bertha Maria Batista dosOs locais onde decorrem as ações de construção, manutenção e reabilitação necessárias à conservação dos activos rodoviários, designados de zonas em obras, são pontos sensíveis da rede em termos de sinistralidade, os quais exigem a necessária atenção por parte das agências de transporte em todo mundo. Estes locais são considerados perigosos tanto para os trabalhadores como para o tráfego que os atravessa, já que envolvem o encerramento de vias e desvios do tráfego, variação dos limites de velocidade, congestionamentos do trânsito e distracções. Tendo em conta as particularidades destas zonas, o trabalho proposto tem como objectivo identificar os principais fatores com impacto na gravidade e na natureza de acidentes ocorridos nas zonas em obras, bem como suas consequências. Para atingir esse objectivo será aplicada a técnica estatística de regressão logística multinomial, aos dados de natureza mista oficiais da sinistralidade rodoviária nacional (Portugal - Continental) relativos ao período compreendido entre os anos de 2010 a 2015. Os modelos desenvolvidos, natureza do acidente e tipo de envolvimento, apresentam globalmente alguns fatores contribuintes predominantes como o ambiente urbano, traçado em planta (reta), boas condições de aderência, envolvimento de pesados, conduzir em marcha normal e velocidade excessiva para as condições existente. A identificação destes fatores possibilita a programação das intervenções na rede em ambientes mais seguros, minimizando assim a probabilidade de ocorrência destes acidentes e por consequência, o número de vítimas envolvidas. Esse tipo de análises evidenciam as lacunas críticas existentes no conhecimento das questões de segurança nas zonas em obras, bem como os desafios da abordagem associada à modelação deste tipo de dados.