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Research Project

Strategic Project - UI 308 - 2011-2012

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Publications

Funcionalidades essenciais na presença comercial na internet
Publication . Ferreira, Alexandre Filipe Norberto; Antunes, Francisco José Peixeiro
O sucesso da presença comercial na internet de uma empresa é fortemente afetado pelas funcionalidades que possui. Com o aumento do número de websites disponíveis, a possibilidade de escolha dos consumidores é agora mais vasta, originando novos desafios às empresas no que concerne à atração e retenção dos consumidores online. A implementação equilibrada de funcionalidades dentro da presença comercial na internet é importante, não só devido complexidade e à carga cognitiva requerida na sua utilização, mas também devido a razões financeiras. Investir dinheiro (por exemplo, na aquisição de módulos de software, tempo de programação, manutenção e atualização, etc.) em funcionalidades que não são valorizadas pelos consumidores online, não parece uma afetação eficiente de recursos, especialmente quando estes são escassos, situação essa que corresponde a muitas pequenas empresas que operam na internet. No entanto, a literatura oferece pouca ajuda aos gestores para decidirem que funcionalidades devem ser implementadas, de acordo com uma base racional. Dentro deste contexto, pretendeu-se preencher com este trabalho a lacuna entre a revisão da literatura e a necessidade de ajudar na escolha das funcionalidades adequadas para implementar uma presença comercial na internet. Através deste trabalho identificaram-se 16 funcionalidades essenciais que devem ser implementadas, estando estas agrupadas em quatro conjuntos: processamento das encomendas; publicidade e destaque; análise de produtos; e pagamento tradicional.
Semantic Web Tools and Decision-Making
Publication . Antunes, Francisco; Freire, Manuela; Costa, João Paulo
Semantic Web technologies are intertwined with decision-making processes. In this paper the general objectives of the semantic web tools are reviewed and characterized, as well as the categories of decision support tools, in order to establish an intersection of utility and use. We also elaborate on actual and foreseen possibilities for a deeper integration, considering the actual implementation, opportunities and constraints in the decision-making context.
Reviewing Motivations for Engaging in Decision Support Social Networks
Publication . Antunes, Francisco; Costa, João Paulo
This paper reviews the motivations for people to engage in decision support social networks, from existing connections between social network sites and decision support. The paper points out the three intertwined levels that influence interactions and motivation of people when engaged in social network participation: communities, networks and electronic networks of practice. Participating in social networks draws upon the interaction of intrinsic and extrinsic factors. Intrinsic factors refer to motivation embedded in the action itself (comes within the individual), rather than from external rewards or extrinsic factors such as money or recognition. The paper also identifies some problems in engaging in decision support social networks and discusses potential solutions, namely: to create and maintain a critical number of users; the issue of time in decision processes; linguistic barriers and issues of confidentiality.
What’s in it for me? Enlightening motivation within a social network decision-making
Publication . Antunes, Francisco; Costa, João Paulo
This paper addresses the motivations by which people engage in social networking, according to the existing literature. Understanding these motivations allows firms to set processes to explore them, in order to establish and develop a decision support social network, supported by social network sites. Participating in social networks draws upon the interaction of intrinsic and extrinsic factors. On one hand, intrinsic factors refer to motivation embedded in the action itself (comes within the individual), rather than from external rewards such as money or recognition. On the other hand, extrinsic factors refer to the motivation coming outside the individual. Considering that solutions to problems are expected within a decision support social network, some potential problems are identified and addressed.

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Funding agency

Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Funding programme

6820 - DCRRNI ID

Funding Award Number

PEst-C/EEI/UI0308/2011

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