Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Multiplicidade cenográfica do espaço arquitectónico

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
Iolanda Rio.pdf4.01 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

No primeiro capítulo pretende-se fazer uma breve introdução sobre o estado das artes que impulsionou todo o tema deste estudo. Na década de 60 começaram a surgir as primeiras intenções de renovação arquitectónica, com a finalidade de criar espaços/imagens arquitectónicas capazes de atrair o consumidor e de gerar sensações e estímulos sobre este. Daqui surgiram novas concepções arquitectónicas dedicadas à captação de estímulos para os seus visitantes, conseguindo, assim, um meio de atracção das massas. De acordo com o tema em estudo, sentiu-se necessidade de fazer uma breve comparação entre arquitectura e cenografia, fazendo um estudo sobre as duas disciplinas em relação aos pontos de intersecção e/ou oposição entre ambas. Deste estudo surgiram vários elementos comuns e que relacionam as duas disciplinas, como a luz, a cor, os materiais, os espaços e, numa perspectiva mais contemporânea, a realidade virtual, os quais também foram objecto de estudo no desenvolvimento da temática proposta. No capítulo 3 é feito um estudo sobre a nova expansão da realidade virtual no mundo da cenografia e do consumo e, por consequência, da arquitectura. Neste estudo é de relevar como surgiu a realidade virtual no nosso quotidiano e, como foi influente na criação de espaços/obras arquitectónicas capazes de responder a todos os desejos da sociedade. Com o desenvolvimento do audiovisual, o público consumista tornou-se cada vez mais exigente e a arquitectura viu-se obrigada a recorrer a novas reinterpretações para conseguir satisfazer os desejos da sociedade de consumo. Como finalização desta investigação sentiu-se necessidade de incluir um caso arquitectónico como objecto de estudo capaz de responder ao tema desta dissertação. Para tal optou-se por analisar as concepções arquitectónicas, cenográficas e audiovisuais destinadas à realização do festival TomorrowLand, um evento realizado desde 2005, na cidade de Boom, na Bélgica.
The structure of this thesis is divided in the followed four chapters: Chapter 1 – historical context Chapter 2 – Architecture and Scenography : Main characteristics, configurable elements and definitions Chapter 3 –new interpretations of digital scenography – architecture and audiovisuals Chapter 4 – Tomorrowland In the first chapter it’s intended to do a brief introduction about the state of art that impelled the theme of these study. The first intentions of architectonic renewal began in the 60’s, with the purpose of creating spaces/architectural images capable of attract the consumer and to cause sensations and stimulus upon this. From here new architectural conceptions appear, dedicated to caption of stimulus to their visitants, being able, in that way a mean to attract the masses. According to the theme in study, it was felt the need to do a brief comparison between architecture and scenography, by studding these subjects related to the intersection points and/or opposition between them. From there study several common elements appeared wich relate both subjects, as light, color, materials, spaces, and, in a more contemporary perspective, virtual reality, wich were also object of study in the development of the proposed theme. In chapter 3 a study is made about the new expansion in virtual reality in the world of cenography and comsumption, and therefore in architecture. In this study it is important to refer how virtual reality appeared in daily life, and how it was influent in the creation of architectonic spaces/works capable of responding to the desires of the society. With the development of the audiovisual, the consumer public became more demanding and architecture was forced to resort in new reinterpretations to be able to satisfy the desires of the consumer society. As a closure for this investigation, it was felt the need to include an architectural case study capable of responding to the main theme of this thesis. For that acomplishment,it was chosen de architectural conceptions, cenographic and audiovisuals appointed to the realization of the TomorrowLand Festival, held since 2005 in the city of Boom, Belgium.

Description

Keywords

Cenografia digital Arquitectura

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue