Repository logo
 
Publication

The Role of Management Innovation in Service Sector Performance: A Study Applied to Knowledge Intensive Business Services

datacite.subject.fosCiências Sociais::Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorMadeira, Maria José Aguilar
dc.contributor.advisorCarvalho, Luísa Margarida Cagica
dc.contributor.authorSimão, Maria de Lurdes Barroso
dc.date.accessioned2023-06-01T16:04:12Z
dc.date.available2023-06-01T16:04:12Z
dc.date.issued2023-05
dc.description.abstractManagement innovation is important in firms because it contributes to technological innovation and is directly or indirectly associated with their performance in a positive way. However, its outcome on performance depends on its diffusion by the firm as a social system, encompassing a variety of processes and methods. As management innovation is people-oriented, it is an interesting field for investigating its role in the innovation and performance of service firms. In particular, the conceptualisation of different causal relationships between management and technological innovation, as well as the complementarities between these types of innovation influence the performance of firms. However, there are gaps regarding studies on the effects of the relationships between management and technological innovation. Furthermore, the literature has shown that management innovation is relevant in the industrial sector, lacking its study in the services sector. Additionally, in the peripheral regions of Europe, innovating requires more effort due to lower organisational and institutional density. Therefore, it is important to investigate whether new management activities create value in innovation and performance of firms located there. Thus, this thesis pursues the generic objective of assessing how the introduction of management innovation determines business innovation and performance in the services sector. It encompasses the role of management innovation in the performance of service firms, covering its combinative, antecedent and mediating effects. These influences and effects were consolidated into three models and empirically tested using the structural equation modelling technique, based on a sample of knowledge-intensive business services firms located in Portugal and using primary data collected through a questionnaire survey. The results provide empirical evidence that confirms the existence of direct and indirect positive and significant effects between management innovation, technology, service innovation and the performance of service firms. It is concluded that in knowledge-intensive business service firms, management innovation operates through a reciprocal and complementary relationship with technology and service innovation. The finding of its direct and indirect effects on performance expands this line of research.pt_PT
dc.description.abstractA inovação de gestão é importante nas empresas porque contribui para a inovação tecnológica e está direta ou indiretamente associada ao seu desempenho de forma positiva. No entanto, a sua influência no desempenho depende da sua difusão pela empresa como sistema social, abrangendo uma variedade de processos e métodos. Como a inovação de gestão é orientada para as pessoas, é um campo interessante para investigar o seu papel na inovação e no desempenho das empresas de serviços. Em particular, a conceptualização de diferentes relações causais entre a inovação de gestão e a tecnológica, bem como as complementaridades entre estes tipos de inovação influenciam o desempenho das empresas. No entanto, verificam-se lacunas relativamente a estudos sobre os efeitos das relações entre a inovação de gestão e a tecnológica. Além disso, a literatura tem demonstrado que inovação de gestão é relevante no setor industrial, carecendo o seu estudo no setor dos serviços. Acresce-se que nas regiões periféricas da Europa, inovar requer mais esforço devido à menor densidade organizacional e institucional. Portanto, é importante investigar se a novas atividades de gestão criam valor na inovação e no desempenho das empresas aí localizadas. Assim, a presente tese prossegue o objetivo genérico de avaliar como a introdução da inovação de gestão determina a inovação e o desempenho empresariais no setor dos serviços. Esta tese engloba o papel da inovação de gestão no desempenho das empresas de serviços, considerando os seus efeitos combinado, antecedente e mediador. As influências e os efeitos referidos foram consolidados em três modelos e testados empiricamente através da técnica de modelação com equações estruturais, tendo como base uma amostra com dados primários, recolhidos através de inquérito por questionário, em empresas de serviços empresariais de conhecimento intensivo localizadas em Portugal. Os resultados fornecem evidências empíricas que confirmam a existência de efeitos diretos e indiretos positivos e significativos entre a inovação de gestão, a tecnologia, a inovação de serviço e o desempenho das empresas de serviços. Conclui-se que nas empresas de serviços empresariais de conhecimento intensivo a inovação de gestão funciona através de uma relação de reciprocidade e complementaridade com a tecnologia e a inovação de serviço. A constatação do seu efeito direto e indireto no desempenho expande esta linha de investigação.pt_PT
dc.identifier.tid101473141pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.6/13349
dc.language.isoengpt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/pt_PT
dc.subjectInovação de gestãopt_PT
dc.subjectInovação organizacionalpt_PT
dc.subjectinovação de serviço/produtopt_PT
dc.subjectTecnologiapt_PT
dc.subjectDesempenhopt_PT
dc.subjectServiçospt_PT
dc.subjectServiços empresariais de conhecimento intensivopt_PT
dc.subjectKIBSpt_PT
dc.subjectInovação em simultâneopt_PT
dc.subjectComplementaridade na inovaçãopt_PT
dc.subjectPerspectiva sócio-técnicapt_PT
dc.subjectVisão baseada em recursospt_PT
dc.titleThe Role of Management Innovation in Service Sector Performance: A Study Applied to Knowledge Intensive Business Servicespt_PT
dc.typedoctoral thesis
dspace.entity.typePublication
person.familyNameSimao
person.givenNameLurdes
person.identifier.ciencia-id851F-4485-6C36
person.identifier.orcid0000-0002-9703-1481
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typedoctoralThesispt_PT
relation.isAuthorOfPublication0fc16460-e446-4b66-b7e7-1dae7b8c2874
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery0fc16460-e446-4b66-b7e7-1dae7b8c2874
thesis.degree.nameDoutoramento em Gestãopt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
TD_Lurdes_Simao_signed.pdf
Size:
2.83 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: