Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Protocolo Ecológico de Reabilitação Direcionado a Falhas Mnésicas e Atencionais Após Traumatismo Cranioencefálico: Um estudo de caso

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
9112_19641.pdf705.34 KBAdobe PDF Download

Abstract(s)

Os traumatismos cranioencefálicos são frequentes e podem conduzir à morte. Os sobreviventes apresentam consequências negativas do foro cognitivo, comportamental e social. Neste estudo de caso acompanhamos P. que sofreu dois traumatismos cranioencefálicos no espaço de dez anos. P. apresenta alterações mnésicas, atencionais e de orientação temporal. A intervenção centrou-se nos aspetos mnésicos e atencionais com uma abordagem ecológica com recurso aos colaboradores da instituição onde se encontra. Este protocolo promoveu o desenvolvimento de competências mnésicas para atividades da vida diária. A avaliação da eficácia realizou-se com o feedback dos múltiplos intervenientes, registado numa tabela de interações, informando os acertos e os erros. Foi possível promover uma estimulação continuada e sistemática que permeou os diversos contextos da vida do paciente. Seria importante promover mais estudos sobre este tipo de abordagem e da sua eficácia.
Traumatic brain injury is a common type of lesion that can lead to death. Traumatic brain injury often leads to negative consequences, that can be related to cognitive, behavioral, and social changes. In this case study, we analyze the case of P., a patient that suffered two traumatic brain injuries that were 10 years apart from each other. P. suffers from memory, attentional, and temporal orientation impairments. P.’s intervention was focused on memory and attentional rehabilitation by using an ecological approach, with the help of technicians from the same institution the patient was in. This protocol promoted the development of new memory skills that the patient was able to take advantage of on their daily basis activities. The efficacy of the protocol was assessed via the feedback of said technicians, as they took notes of the patient’s answers on a personalized paper, by counting the amount of right and wrong answers. Thanks to this, it was possible to develop a continued and systematic stimulation that covered multiple aspects of P.’s life. In the future, it would be of high importance to promote more studies regarding this kind of approach and its efficacy.

Description

Keywords

Avaliação Neuropsicológica Memória Reabilitação Ecológica Reabilitação Neuropsicológica Traumatismo Cranioencefálico

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue