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Authors
Abstract(s)
A situação de emergência climática e ambiental que se vive atualmente, em conjunto com o
crescente congestionamento rodoviário dos centros urbanos, faz com que a mobilidade e a sua
sustentabilidade sejam uma prioridade das políticas de transportes atuais. Torna-se assim
indispensável alterar o comportamento dos cidadãos para o uso de modos suaves nas suas
deslocações, como o modo pedonal, conciliando-o, se necessário, com outros modos de
transporte sustentáveis. Para que esta alteração efetivamente aconteça, é necessário dotar as
cidades de alternativas viáveis ao automóvel, nomeadamente através da oferta de
infraestruturas pedonais de qualidade, adaptadas às necessidades das pessoas e às
características específicas das cidades. Estes aspetos são particularmente importantes em
cidades de encosta, onde a deslocação a pé requer um esforço adicional.
Tendo em conta o exposto, o trabalho apresentado pretende contribuir para a promoção da
mobilidade suave em cidades de encosta através da criação de um instrumento de apoio à
avaliação do potencial da infraestrutura pedonal existente. Para o efeito são consideradas as
variáveis polos geradores de viagens, densidade populacional e características da rede pedonal,
com particular destaque para a consideração da inclinação longitudinal dos percursos. Estas
variáveis são trabalhadas com recurso a um conjunto de ferramentas de análise espacial e de
redes disponíveis nos Sistemas de Informação Geográfica (SIG) e combinadas numa análise
multicritério para obtenção de uma medida do potencial da infraestrutura pedonal. A
identificação das áreas com elevado potencial pedonal possibilita a definição de prioridades de
intervenção no espaço público, apoiando uma melhor afetação dos recursos humanos e
financeiros das autoridades responsáveis pelo espaço urbano, o que potencia o aumento do uso
do modo pedonal como meio de deslocação.
O instrumento proposto foi validado através da sua aplicação a um caso de estudo, a cidade de
encosta da Covilhã. A partir dos resultados obtidos é possível concluir que a variável com maior
efeito no potencial da infraestrutura pedonal é a localização dos polos geradores de viagens,
influenciada pela inclinação dos percursos. O instrumento permitiu também identificar as
principais áreas de expansão da cidade, correspondendo aos locais que apresentam atualmente
um bom potencial pedonal, mas valores ainda relativamente baixos de densidade populacional.
The current climate and environmental emergency, together with the growing traffic congestion and pollution in urban areas, make mobility and its sustainability a priority in current transport policies. Therefore, it is essential to change the citizens behavior in order to increase the use of soft modes, such as pedestrian, coordinating it, if necessary, with other sustainable transport modes. For this change to happen, it is necessary to provide feasible alternatives to private cars, namely through the offer of high-quality pedestrian infrastructures, adapted to the cities specific characteristics and their citizens needs. These aspects are particularly important in hillside cities, where traveling on foot requires an additional effort. Considering the above, the presented work aims to contribute to the promotion of soft mobility in hillside cities by creating a support instrument to assess the potential of existing pedestrian infrastructures. Three variables are considered: the trip generation poles, population density and pedestrian network characteristics, with especial consideration to paths longitudinal grades. These variables are processed with spatial and network analysis tools available in Geographic Information Systems (GIS), and combined using a multi-criteria analysis to obtain a measure of the pedestrian infrastructure potential. The identification of areas with high pedestrian potential makes it possible to define intervention priorities on the public space, supporting a better allocation of human and financial resources, enhancing an increase of the pedestrian mode use to travel. The proposed instrument was validated through its application to a case study, the hillside city of Covilhã. From the results obtained it is possible to conclude that the variable with more impact on the pedestrian infrastructure potential is the location of the trip generation poles, influenced by the paths longitudinal grades. The instrument also allowed to identify the main city expansion areas, corresponding to places presenting a good pedestrian potential and relatively low values of population density.
The current climate and environmental emergency, together with the growing traffic congestion and pollution in urban areas, make mobility and its sustainability a priority in current transport policies. Therefore, it is essential to change the citizens behavior in order to increase the use of soft modes, such as pedestrian, coordinating it, if necessary, with other sustainable transport modes. For this change to happen, it is necessary to provide feasible alternatives to private cars, namely through the offer of high-quality pedestrian infrastructures, adapted to the cities specific characteristics and their citizens needs. These aspects are particularly important in hillside cities, where traveling on foot requires an additional effort. Considering the above, the presented work aims to contribute to the promotion of soft mobility in hillside cities by creating a support instrument to assess the potential of existing pedestrian infrastructures. Three variables are considered: the trip generation poles, population density and pedestrian network characteristics, with especial consideration to paths longitudinal grades. These variables are processed with spatial and network analysis tools available in Geographic Information Systems (GIS), and combined using a multi-criteria analysis to obtain a measure of the pedestrian infrastructure potential. The identification of areas with high pedestrian potential makes it possible to define intervention priorities on the public space, supporting a better allocation of human and financial resources, enhancing an increase of the pedestrian mode use to travel. The proposed instrument was validated through its application to a case study, the hillside city of Covilhã. From the results obtained it is possible to conclude that the variable with more impact on the pedestrian infrastructure potential is the location of the trip generation poles, influenced by the paths longitudinal grades. The instrument also allowed to identify the main city expansion areas, corresponding to places presenting a good pedestrian potential and relatively low values of population density.
Description
Keywords
Análise Multicritério Cidades de Encosta Infraestrutura Pedonal Mobilidade Urbana Sistemas de Informação Geográfica (Sig)