| Name: | Description: | Size: | Format: | |
|---|---|---|---|---|
| Tese | 485.49 KB | Adobe PDF | ||
| Anexos | 58.78 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
A relação cinema-pintura mostra-se um profícuo campo de análise
da obra cinematográfica de Manoel de Oliveira, seja pela eleição da pintura
como mote nalguns dos seus filmes (nos quais marcam presença pintores, é
manifesta uma incidência sobre o acto de pintar, são citados objectos picturais,
e é filmada a própria pintura), seja pela convocação de aspectos da tradição
pictórica na construção da imagem. Delimitando como objecto de estudo a
produção fílmica do realizador até ao final dos anos oitenta, propusemo-nos
tentar compreender os modos como a pintura habita alguns destes filmes.
: The interaction of cinema and painting reveals itself a rich field of analysis in the cinema work of Manoel de Oliveira, both trough the presence of painters, the act of painting, the mentioning of paintings, or its actual filming, and trough the construction of images that directly evoke the traditions of painting. Defining as the scope of this study the film maker´s work until the end of the 1980´s, we aim to understand how painting inhabits some of these films.
: The interaction of cinema and painting reveals itself a rich field of analysis in the cinema work of Manoel de Oliveira, both trough the presence of painters, the act of painting, the mentioning of paintings, or its actual filming, and trough the construction of images that directly evoke the traditions of painting. Defining as the scope of this study the film maker´s work until the end of the 1980´s, we aim to understand how painting inhabits some of these films.
Description
Keywords
Oliveira, Manuel de, 1908- - Vida e obra Filme - Pintura - Aspectos estéticos Filme - Luz - Aspectos estéticos Cinema português
Pedagogical Context
Citation
Publisher
Universidade da Beira Interior
