Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Feasibility Study on the implementation of a Safety Management System at euroAtlantic airways under EASA Part M

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
7399_15883.pdf4.9 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

In the last decades, it has been verified an exponential growth in commercial aviation, and there are predictions that the global fleet jets will duplicate in number over the next twenty years. In order to prevent the number of accidents from following the trend, it is necessary to ensure the safety level intended in accordance with industry standards. In this context, considering the improvements verified by the implementation of a Safety Management System in other aspects of the aeronautical sector and given the growing complexity of aircraft technology, as to the related continuing airworthiness requirements, the European Aviation Safety Agency considers a need that Continuing Airworthiness10 Management Organisations proceed with the implementation of a Safety Management System11 . This dissertation thus consists of a feasibility study on the adaptation of euroAtlantic’s Safety Management System so that its implementation incorporates the activities carried out under Part-M12 . It was carried out bibliographic research on safety management systems and management risk systems which helped to understand the processes previously implemented by the company. Subsequently, it was performed an analysis of Opinion 06/201613 issued by European Union Aviation Safety Agency that proposes the integration of a new Annex VC (Part-CAMO) into Regulation 1321/201414 (which contains Part-M requirements). Then it is conducted an individual questionnaire with each of the engineering and planning and operational control staff in order to understand their understanding regarding the companys safety and what it expects from them within that scope. After the initial investigation process, the present research identified different aspects that should be improved in management of airworthiness tasks in order for them to agree with the Safety standards intended by the company in accordance with the regulations that will be imposed; with that in view it proposed measures to achieve that improvement. At a final stage, with the intent of measuring the Safety performance of euroAtlantic respecting the effectiveness of the measures proposed and compliance with the Part-CAMO requirements considered relevant during this dissertation, the present research proposes to the Safety department and the DME, Safety Indicators to be evaluated in the future, as the metric that should be used to measure them and the method to collect the information.
Nas últimas décadas tem-se verificado um crescimento exponencial na aviação comercial, sendo que existem previsões de que a frota global de jatos comerciais duplicará em número nos próximos vinte anos. De modo a evitar que o número de acidentes siga a mesma tendência, é necessário assegurar o nível de segurança operacional pretendido de acordo com os standards da industria. Neste contexto, considerando as melhorias sentidas pela implementação de um Sistema de Gestão de Segurança Operacional noutras vertentes do setor aeronáutico e dado o crescimento na complexidade da tecnologia das aeronaves, assim como dos requisitos de aeronavegabilidade continuada associados, a European Union Aviation Safety Agency considera necessário que as organizações que realizem atividades de gestão de aeronavegabilidade continuada1 procedam também à implementação de um Sistema de Gestão de Segurança Operacional2 . Esta dissertação consiste assim num estudo de viabilidade de adaptação do Sistema de Gestão de Segurança Operacional da euroAtlantic para que a sua implementação incorpore as atividades realizadas no âmbito da Parte-M3 . Foi realizada uma pesquisa bibliográfica sobre sistemas de gestão de segurança operacional e sistemas de gestão de risco que serviu de auxílio no entendimento dos processos implementados previamente pela empresa. Posteriormente, foi efetuada uma análise ao parecer No 06/20164 emitido pela European Union Aviation Safety Agency que propõe a integração de um novo anexo VC (“Part-CAMO”) no regulamento No 1321/20145 (no qual constam os requisitos de Parte-M). Seguidamente é realizado um questionário individual a cada um dos funcionários dos departamentos de engenharia e do planeamento e controlo operacional com o intuito de perceber qual a sua perceção em relação à organização em termos de segurança operacional e o que a mesma espera deles neste âmbito. Após o processo de pesquisa inicial identificaram-se aspetos que deveriam ser melhorados nas tarefas de gestão de aeronavegabilidade para que estejam de acordo com os standards de Segurança Operacional pretendidos pela empresa de acordo com os regulamentos que lhe serão impostos; neste sentido efetuou-se uma proposta de medidas a tomar para atingir esta melhoria. Num estágio final de modo a medir a performance de Segurança Operacional da euroAtlantic no que diz respeito à efetividade das medidas propostas e do cumprimento dos requisitos da Parte-CAMO considerados relevantes durante esta dissertação, propõem-se, Indicadores de Segurança Operacional a serem avaliados no futuro, assim como a métrica segundo a qual os dados devem ser medidos e o método para a informação a ser recolhida.

Description

Keywords

Aeronavegabilidade Continuada Euroatlantic Airways Indicadores de Performance de Segurança Operacional Segurança Operacional Sistema de Gestão de Segurança Operacional

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue