Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Relatório de Estágio Eficácia no Processo de Formação no Futebol

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
7341_15638.pdf2.95 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

Este trabalho encontra-se dividido em duas partes, sendo a primeira referente ao Estágio curricular e a segunda relativa ao trabalho de investigação. Na primeira parte, abordamos a temática da observação e análise de jogo e o processo de treino, com o objetivo principal de aumentar a performance da equipa de juniores (sub-17) da União Desportiva de Leiria, onde assumimos as funções de treinador adjunto/analista. Para tal, filmámos 23 jogos do campeonato nacional de juniores ‘b’. Estes jogos foram analisados através do software Videobserver™. Na segunda parte, o propósito deste estudo centrou-se no contexto do futebol de formação, nos escalões de (sub-15 e sub-17) que disputam o campeonato nacional de juniores ‘b’ e ‘c’. Para o presente estudo foram analisados 42 jogos, com 22 participantes do escalão de (sub-15) e 22 do escalão de (sub-17). Pretendemos identificar a eficácia ofensiva (absoluta e relativa) e o efeito que provoca na localização do jogo (visitada versus visitante). Podemos concluir que existe um grande número de oportunidades de golo e um baixo número de concretizações, pois das 678 oportunidades de golo só 94 (13,86%) resultaram, efetivamente, em golo. Foi ainda possível constatar que a equipa visitada apresenta valores superiores de eficácia ofensiva (absoluta e relativa) comparativamente com a visitante. Devese salientar que a equipa visitante, fora da grande área, obteve valores superiores de eficácia ofensiva absoluta como também de remates à baliza que resultaram em golo. Dos remates efetuados à baliza que resultaram em golo é curioso constatar que fora da grande área a equipa visitada apresenta 7% e a visitante 27%, registando uma diferença significativa. Assim, as principais conclusões deste estudo indicam que a eficácia ofensiva (absoluta e relativa) são influenciadas pela localização do jogo no futebol de formação.
This work is divided into two parts, the first referring to the curricular internship and the second concerning research work. In the first part, we dealt with the game analysis, observation and the training process, with the main objective of increasing the performance of the youth team (under-17) of the Leiria Sports Union, where we have the role of assistant coach / analyst. To do so, we recorded 23 games of the ‘b’ national junior championship. These games were analyzed using the software: Videobserver ™. In the second part, the purpose of this study focused on the context of formation in football, in the ranks of (under15 and under-17), that compete in the ‘b’ and ‘c’ national junior championship. For the current study, 42 games were analyzed, with 22 participants from under (15) and 22 from under (17). We intend to identify the offensive effectiveness (absolute and relative) and the effect it has on the game's location (home versus away). We can conclude that there are a large number of scoring opportunities and a low number of shots on goal, of the 678 scoring opportunities, only 94 (13.86%) actually resulted in a goal. It was clear that the home team, has higher values of offensive effectiveness (absolute and relative) compared to the away team. It should be noted, that the away team, outside the penalty area, obtained higher values of absolute offensive effectiveness, as well as shots on goal that resulted in goal. Of the shots on goal that resulted in scoring, it is curious to note, that, outside the penalty area the home team had 7% probability of scoring, while the away team had 27% of probabilities of scoring, registering a significant difference. Thus, the main conclusion of this study, indicates, that the offensive effectiveness (absolute and relative) is influenced by the location of the game in football formation.

Description

Keywords

Eficácia Ofensiva Estágio Futebol Observação e Análise de Jogo União Desportiva de Leiria

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue