Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Pilots Performance and Flight Safety

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
7061_14899.pdf2.96 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

The purpose of this study is to understand the impact, evolution, and perception of cognitive fatigue as a contributory factor on the occurrence of incidents and accidents, on unpressurized aircraft. This study uses the science principles present in the ”Fatigue Management Guide for Airline Operators” (FMG) to evaluate data obtained by four methods of measuring cognitive fatigue. These consist of two objective measures, Psychomotor Vigilance Test (PVT) and an actiwatch (Readiband 5), and two subjective measures, Samn-Perelli 7-point fatigue Scale (SPS) and sleep diaries. It is also obtained results from a survey aimed to all national and international pilots and related to this theme. From this research are draw conclusions of the influence and evolution of cognitive fatigue on the operations of unpressurized aircrafts and it is understood the difference between perceived cognitive fatigue and the real cognitive fatigue accumulated by the pilot. Is also drawn findings from a launched survey related to this theme. In this case study the focus will fall upon general aviation where there are no ways to control and monitor the fatigue element, which is associated with the cause of most incidents and accidents that occur in Portugal as concluded by analyzing several GPIAAF (Gabinete de Prevenção e Investigação de Acidentes com Aeronaves e de Acidentes Ferroviários) final reports using HFACS (Human Factor Analysis and Classification System). Normally this type of research is conducted within airline operators, that are already a very restricted and controlled domain of civil aviation.
O objetivo deste estudo é compreender o impacto, a evolução e a perceção da fadiga cognitiva como fator contribuinte na ocorrência de incidentes e acidentes em aeronaves não pressurizadas. Este estudo utiliza os princípios científicos apresentados no ”Fatigue Management Guide for Airline Operators” (FMG) para avaliar os dados obtidos por quatro métodos de medição da fadiga cognitiva. Estes consistem em duas medidas objetivas, Psychomotor Vigilance Test (PVT) e um dispositivo de rastreio (Readiband 5), e duas medidas subjetivas, Samn-Perelli Escala de Fadiga de 7 pontos (SPS) e diários de sono. Também são obtidos resultados de um inquérito dirigido a todos os pilotos nacionais e internacionais relacionado a este tópico. A partir desta pesquisa são tiradas conclusões da influência e evolução da fadiga cognitiva em operações de aeronaves não pressurizadas bem como a diferença entre a fadiga cognitiva percetível pelo piloto e a fadiga cognitiva real acumulada. Também são retiradas conclusões do inquérito lançado. Este caso de estudo recairá sobre a aviação geral, onde não há formas de controlar e monitorizar o elemento de fadiga, que é a causa da maioria dos incidentes e acidentes que ocorrem em Portugal, o que se conclui da análise de vários relatórios finais do GPIAAF (Gabinete de Prevenção e Investigação de Acidentes com Aeronaves e de Acidentes Ferroviários) usando o HFACS (Human Factor Analysis and Classification System). Normalmente este tipo de pesquisa é conduzida no seio de operadores aéreos, que já são um domínio muito restrito e controlado da aviação civil.

Description

Keywords

Accidents Investigation Accidents Prevention Cognitive Fatigue Flight Safety Gpiaaf Hfacs Human Factors Operational Safety Pilots Performance

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue