Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Leituras e leitores de Camilo Castelo Branco, em particular, Agustina Bessa-Luís

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
O Mestrado. Daniela..pdf833.15 KBAdobe PDF Download

Abstract(s)

Com este estudo pretendemos analisar Camilo Castelo Branco em duas perspectivas distintas: leituras e leitores do autor. Tido como um dos maiores escritores portugueses do século XIX, Camilo Castelo Branco foi influenciado, não só por autores europeus, como também pelos clássicos, com quem travara conhecimento desde muito cedo. De qualquer modo, outras leituras faremos da sua obra literária: quais dos seus percursos mais influenciaram os leitores; quem foram e são os seus leitores; por que razão marcou tão fortemente a cultura portuguesa; quais as marcas de identidade presentes na sua obra. Estas são algumas das linhas que norteiam a investigação. Camilo revelava uma linguagem invulgar, onde a vertente clássica, a par da sentimental e romântica, se explicam pela leitura dos autores clássicos, junto do padre António de Azevedo, e a linguagem popular se deve ao contacto directo tido com o povo no Minho e em Trás-os-Montes. Em Camilo, encontrámos uma oratória vocabular extraordinária, graças ao uso de léxico extremamente rico e colorido, assim como de uma linguagem vernácula exemplar. No que concerne aos leitores de Camilo, e após uma análise, ainda que breve, da sociedade portuguesa, a nossa escolha recaiu em Agustina Bessa-Luís já que a sua obra tem espelhado Camilo Castelo Branco e sabido trazer à actualidade as paixões e os infortúnios amorosos provocados por desigualdades sociais, ódios de família, rejeição e abandono, intriga e ciúme, ingenuidade das meninas românticas, boçalidade das pessoas do povo, e todo um mundo de personagens visto por Camilo e revisitado por Agustina nas obras Fanny Owen e Camilo: Génio e Figura.
With this essay we aim to analyse Camilo Castelo Branco in two distinct perspectives: his readings and his readers. Known as one of the greatest Portuguese writers of the 19th century, Camilo Castelo Branco was not only influenced by European authors, but also by the Classics, whom he had elderly met. Anyway, we will study his literary work in other perspectives: which of his literary paths mostly influenced his readers; who were and who are his readers; why did he so deeply mark the Portuguese culture; which identifying marks can be found in his literary work. These lines will guide our investigation. Camilo owned an unusual speech where the classical, sentimental and romantic slopes can be explained by the Classics he had read with priest António de Azevedo. The popular speech was achieved in the close contact with the common people in the rural areas of Minho and Trás-os-Montes. In Camilo´s literary work we have found an extraordinary eloquence due to a rich and coloured lexicon, as well as a perfect vernacular speech. As far as the readers are concerned, and after a concise analysis of the Portuguese society, our choice lapsed on Agustina Bessa-Luís as in her literary work there are evidences of Camilo Castelo Branco’s influences and she has been able to bring to current times passion and loving misfortune due to social inequalities, hatred among families, rejection and abandonment, diableries and jealousy, romantic girls’ naivety, rudeness of common people, a world of characters seen by Camilo Castelo Branco and revisited by Agustina Bessa-Luís in the books Fanny Owen and Camilo: Génio e Figura.

Description

Keywords

Agustina Bessa-Luís Camilo Castelo Branco

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

Universidade da Beira Interior

CC License