Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
262.25 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
A transição e adaptação ao Ensino Superior (ES) é geralmente acompanhada por novos desafios e exigências na vida dos estudantes, que poderão afetar o seu bem-estar e desempenho académico. O objetivo principal deste estudo longitudinal é analisar o bem-estar subjetivo e o funcionamento psicológico positivo dos estudantes ao longo do seu percurso inicial no ES. Para o efeito, 137 estudantes de licenciatura responderam a três questionários em dois momentos distintos, com um ano de intervalo entre ambos: a Satisfaction With Life Scale, a Positive and Negative Affect Schedule e a Escala de Funcionamento Psicológico Positivo. Os resultados na amostra global não revelaram diferenças significativas entre os dois momentos, contudo verificaram-se pontuações menos favoráveis na passagem do 1º para o 2º ano, comparativamente com a passagem do 2º para o 3º ano. Além disso, no 2º momento de recolha de dados, o grupo de estudantes deslocados da sua residência mostrou uma melhor satisfação com a vida. Em conclusão, as instituições educativas devem prestar atenção a alguns grupos de estudantes em maior risco, implementando medidas de apoio à sua integração e adaptação ao ES.
The transition and adaptation to Higher Education is usually characterized by new challenges and demands in the students' lives, which may affect their well-being and academic performance. The main objective of this longitudinal study is to analyze the subjective well-being and positive psychological functioning of students throughout their initial journey in higher education. For this purpose, 137 undergraduate students answered three questionnaires at two different times, one year apart: Satisfaction With Life Scale, Positive and Negative Affect Schedule and Positive Psychological Functioning Scale. No significant differences were observed in the global sample between the two moments, however there were less favorable scores in the transition from the first to the second year, compared to the transition from the second to the third year. In addition, in the second moment of data collection, the group of students displaced from their residence showed a better satisfaction with life. In conclusion, educational institutions should pay attention to some groups of students at greatest risk, implementing measures to support their integration and adaptation to higher education.
La transición a la educación superior (ES) se caracteriza típicamente como un período de nuevos desafíos y demandas en la vida de los estudiantes, que pueden afectar su bienestar y rendimiento académico. El objetivo principal de este estudio longitudinal es analizar el bienestar subjetivo y el funcionamiento psicológico positivo de los estudiantes a lo largo de su trayectoria inicial en la ES. Con este fin, 137 estudiantes universitarios completaron tres cuestionarios en dos momentos diferentes, con un año entre ellos: Satisfaction With Life Scale, Positive and Negative Affect Schedul y Escala de Funcionamiento Psicológico Positivo. Los resultados en la muestra global no revelaron diferencias significativas entre los dos momentos, sin embargo, se observaron puntuaciones menos favorables en la transición del primer al segundo año, en comparación con la del segundo al tercer año. Además, en el segundo momento el grupo de estudiantes desplazados de su residencia mostró una mejor satisfacción con la vida. En conclusión, las instituciones educativas deben prestar atención a algunos grupos de estudiantes en mayor riesgo, implementando medidas para apoyar su adaptación a la ES.
The transition and adaptation to Higher Education is usually characterized by new challenges and demands in the students' lives, which may affect their well-being and academic performance. The main objective of this longitudinal study is to analyze the subjective well-being and positive psychological functioning of students throughout their initial journey in higher education. For this purpose, 137 undergraduate students answered three questionnaires at two different times, one year apart: Satisfaction With Life Scale, Positive and Negative Affect Schedule and Positive Psychological Functioning Scale. No significant differences were observed in the global sample between the two moments, however there were less favorable scores in the transition from the first to the second year, compared to the transition from the second to the third year. In addition, in the second moment of data collection, the group of students displaced from their residence showed a better satisfaction with life. In conclusion, educational institutions should pay attention to some groups of students at greatest risk, implementing measures to support their integration and adaptation to higher education.
La transición a la educación superior (ES) se caracteriza típicamente como un período de nuevos desafíos y demandas en la vida de los estudiantes, que pueden afectar su bienestar y rendimiento académico. El objetivo principal de este estudio longitudinal es analizar el bienestar subjetivo y el funcionamiento psicológico positivo de los estudiantes a lo largo de su trayectoria inicial en la ES. Con este fin, 137 estudiantes universitarios completaron tres cuestionarios en dos momentos diferentes, con un año entre ellos: Satisfaction With Life Scale, Positive and Negative Affect Schedul y Escala de Funcionamiento Psicológico Positivo. Los resultados en la muestra global no revelaron diferencias significativas entre los dos momentos, sin embargo, se observaron puntuaciones menos favorables en la transición del primer al segundo año, en comparación con la del segundo al tercer año. Además, en el segundo momento el grupo de estudiantes desplazados de su residencia mostró una mejor satisfacción con la vida. En conclusión, las instituciones educativas deben prestar atención a algunos grupos de estudiantes en mayor riesgo, implementando medidas para apoyar su adaptación a la ES.
Description
Keywords
Bem-estar Satisfação com a vida Funcionamento psicológico positivo Adaptação ao ensino superior Estudo longitudinal
Citation
Oliveira, E. P., & Levindo, A. S. (2020). Bem-estar subjetivo e funcionamento psicológico positivo ao longo dos primeiros anos do Ensino Superior. Educação: Teoria e Prática, 30 (63), 1-19, https://doi.org/10.18675/1981-8106.v30.n.63.s14705