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Introdução: O envelhecimento da população, por constituir um problema social, tem vindo a ser alvo de diversos estudos no sentido de dar resposta às necessidades que com ele emergem. Há que ponderar as consequências que o envelhecimento acarreta para os indivíduos e seus cuidadores e as implicações para a sociedade.
As dificuldades económicas que se sentem levam a que muitas famílias não consigam cuidar dos seus idosos. Por outro lado os problemas geriátricos tornam os idosos incapazes de cuidar de si próprios muitas vezes.
Neste sentido surgem as instituições de apoio social que conseguem prestar cuidados específicos a cada idoso. O objetivo das instituições é proporcionar apoio, garantindo os vários níveis de bem-estar e influenciar, deste modo, a qualidade de vida dos idosos e proporcionar um envelhecimento bem-sucedido.
Para medir a qualidade de vida do idoso é necessário ter-se em conta a satisfação dos idosos face aos serviços prestados pelas instituições.
Objetivos: O presente trabalho pretende estudar o grau de satisfação dos utentes da Estrutura Residencial para Pessoas Idosas do TECTO – Centro Social do Telhado face aos serviços prestados e identificar o grau/presença de depressão dos idosos e perceber se a presença de depressão afeta a perceção sobre a satisfação dos serviços prestados.
Metodologia: Foi aplicado um questionário aos utentes da ERPI do TECTO e uma Escala de Depressão Geriátrica (EDG).
Resultados: Numa população total de 21 idosos foram estudados 15 idosos. A maioria da amostra não apresenta sintomas de depressão e a maioria dos utentes estão muito satisfeitos face aos serviços prestados pela ERPI do Tecto.
Conclusão: Apesar de 46.66% da população estudada apresentar sintomas de depressão ligeira/grave, os utentes avaliados estão muito satisfeitos face aos serviços prestados pela instituição.
Introdution: the population aging, as it constitutes a social problem, has been the subject of several studies in order to respond to the needs that with it emerge. We need to reflect on the consequences that aging brings to individuals and their caregivers as well as implications for society. The satisfaction of the elderly face to the provided services by institutions is linked to the sense of well-being of the elderly and a successful aging. Objectives: The present study intends to study in first instance the degree of satisfaction among users of residential care setting for older people from TECTO - a social center of Telhado in relation to the services provided and in second instance to identify the degree/presence of depression in the elderly, and realize that the presence of depression affects perceptions about the satisfaction of services provided. Methods: a questionnaire was applied to users of the RSOP – TECTO and a Geriatric Depression Scale (GDS). Results: We studied 15 elderly people. The greater part of the representative sample does not show symptoms of depression and the majority of users are very satisfied with the services provided by RSOP - TECTO. Conclusion: The fact that most studious assert that the institutionalization appears to contribute clearly to generate depressive symptoms and that depression can affect the perception of reality, in RSOP this does not happen. Although 46.66% exhibit symptoms of depression mild/serious users are very satisfied with the services provided by the institution.
Introdution: the population aging, as it constitutes a social problem, has been the subject of several studies in order to respond to the needs that with it emerge. We need to reflect on the consequences that aging brings to individuals and their caregivers as well as implications for society. The satisfaction of the elderly face to the provided services by institutions is linked to the sense of well-being of the elderly and a successful aging. Objectives: The present study intends to study in first instance the degree of satisfaction among users of residential care setting for older people from TECTO - a social center of Telhado in relation to the services provided and in second instance to identify the degree/presence of depression in the elderly, and realize that the presence of depression affects perceptions about the satisfaction of services provided. Methods: a questionnaire was applied to users of the RSOP – TECTO and a Geriatric Depression Scale (GDS). Results: We studied 15 elderly people. The greater part of the representative sample does not show symptoms of depression and the majority of users are very satisfied with the services provided by RSOP - TECTO. Conclusion: The fact that most studious assert that the institutionalization appears to contribute clearly to generate depressive symptoms and that depression can affect the perception of reality, in RSOP this does not happen. Although 46.66% exhibit symptoms of depression mild/serious users are very satisfied with the services provided by the institution.
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Keywords
Depressão Envelhecimento Institucionalização Qualidade de Vida Qualidade Na Prestação de Serviços Satisfação