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Authors
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Abstract(s)
Actualmente, o desenvolvimento de orientação, navegação e sistemas de controlo de aeronaves
tem sido uma área de forte exploração. Com a necessidade de resposta a sistemas mais confiáveis
e robustos, tem existido uma criação de inúmeros métodos relacionados com o desempenho da
aeronave.
Pretende-se com este trabalho, propor um método de navegação autónoma em loiters normalizados
pela OTAN. Para tal utiliza-se, um método não linear de controlo feedback baseado
nas derivadas de Lie para a orientação de navegação de veículos aéreos não tripulados (UAV).
Parametrizando cada loiter, obtemos para cada um dos casos, uma trajectória quadrimensional
que permitiu uma orientação para uma aeronave, sem ultrapassar as restrições das variáveis de
controlo.
A fim de validar o método de navegação autónoma proposto, foram realizadas varias simulações,
claramente descritas, utilizando um software de cálculo numérico (MatlabTM).
Currently, the development of guidance, navigation and control systems of aircraft has been an area of intense exploration. In response to the need for more reliable and robust systems, several methods have been created and related to the performance of the aircraft. With this work we propose a method of autonomous navigation on loiters standardized by NATO. For this, we use a nonlinear feedback control based on the Lie derivatives to guide the navigation of unmanned aerial vehicles (UAV). Parameterizing each loiter, we obtain for each case, a path that enables a four-dimensional orientation of an aircraft without going beyond the constraints of the control variables. To validate the proposed autonomous navigation method, we carried out several simulations, clearly described, using the numerical calculation software (MatlabTM).
Currently, the development of guidance, navigation and control systems of aircraft has been an area of intense exploration. In response to the need for more reliable and robust systems, several methods have been created and related to the performance of the aircraft. With this work we propose a method of autonomous navigation on loiters standardized by NATO. For this, we use a nonlinear feedback control based on the Lie derivatives to guide the navigation of unmanned aerial vehicles (UAV). Parameterizing each loiter, we obtain for each case, a path that enables a four-dimensional orientation of an aircraft without going beyond the constraints of the control variables. To validate the proposed autonomous navigation method, we carried out several simulations, clearly described, using the numerical calculation software (MatlabTM).
Description
Keywords
Navegação autonoma Controlo de trajectórias
Pedagogical Context
Citation
Publisher
Universidade da Beira Interior
