Repository logo
 
Publication

Modelling of transcritical jets by the use of a real fluid equation of state

datacite.subject.fosEngenharia e Tecnologia::Outras Engenharias e Tecnologiaspt_PT
dc.contributor.advisorSilva, André Resende Rodrigues da
dc.contributor.advisorBarata, Jorge Manuel Martins
dc.contributor.authorAntunes, Eduardo Luís Santos Farias
dc.date.accessioned2018-07-05T16:10:27Z
dc.date.available2018-07-05T16:10:27Z
dc.date.issued2018-03
dc.description.abstractThe prevention of further climate as well as the exhaustion of natural resources in our planet are two of the biggest challenges faced by humankind. To achieve this objectives, emissions and fossil fuel consumption must be reduced. At the same time humankind puts great effort in the understanding of our universe, space ights are an important mean to achieve such knowledge and for those better performance and reliability of rocket engines are required. Increasing the operating pressure and temperature of power systems such as diesel engines, gas turbines, rocket engines, and others, is a known way of increasing ef ciency and performance. Over the past years, this increase has become an important trend in the design of new power units. In order to study the high pressure and high temperature operating condition of the variety of internal combustion engines, a cryogenic nitrogen jet injected into supercritical chamber conditions was simulated numerically. The Favre averaged Navier-Stokes equations were employed together with a k 􀀀 " turbulence model. To determine the density value different approaches were employed, one making use of Amagat’s law based on mixture fraction, and another employing the Soave-Redlich-Kwong or the Peng-Robinson real uid equations of state, and also integrating the favre averaged energy equation. To determine the uid properties also different approaches were tested. The obtained results have shown an acceptable agreement with experiments, mainly in terms of the jet spreading rate as well as for radial density distribution. For the axial density distribution was found a more dif cult agreement for the length of the potential core. Results also suggest the a strong in uence of the turbulent characteristics over the ow of study.pt_PT
dc.description.abstractO presente trabalho tem como o objectivo o estudo e modelação de jactos de azoto criogénico numa gama de condições transcriticas e supercriticas. A injecção de combustível em condições de alta pressão e temperatura apresenta-se como o principal objecto de aplicação da presente investigação. Este tipo de injecção é típica não só em motores foguetes mas também em modernos motores diesel assim como em turbinas de gás, em ambos os casos pressões e temperaturas de combustão têm aumentado com o objectivo de aumentar e ciência e performance reduzindo ao mesmo tempo e emissão de poluentes. Uma aproximação numérica de densidade variável, originalmente desenvolvida para a modela ção de jactos gasosos, turbulentos e incompressíveis foi utilizada para a modelação deste tipo de escoamentos. Os resultados demonstraram o potencial desta aproximação. No entanto, a mesma não previa os efeitos resultantes da transmissão de calor nos uidos nem o comportamento de gases reais. Para colmatar estas de ciências foi incluída a equação da energia assim como equações de estado de gás real. Para a determinação das propriedades dos uidos foram empregues e testadas diferentes metodologias. Os resultados obtidos mostram uma boa concordância no seu geral com os dados experimentais divergindo apenas no comprimento do cone potencial. Uma conclusão importante dos resultados é a da importância que a turbulência tem neste tipo de escoamento quando comparada com as propriedades moleculares.pt_PT
dc.description.sponsorshipFundação para a Ciência e Tecnologiapt_PT
dc.identifier.tid101410786
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.6/4840
dc.language.isoengpt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectMotores foguetept_PT
dc.subjectJatos criogénicos - Injeção de combustívelpt_PT
dc.subjectJatos criogénicos - Escoamentos supercríticospt_PT
dc.subjectJatos criogénicos - Termodinâmica de gases reaispt_PT
dc.subjectJatos criogénicospt_PT
dc.titleModelling of transcritical jets by the use of a real fluid equation of statept_PT
dc.typedoctoral thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typedoctoralThesispt_PT
thesis.degree.nameDoutoramento em Engenharia Aeronáuticapt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
Eduardo-Antunes-Tese_03_2018.pdf
Size:
27.55 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: