Browsing by Issue Date, starting with "2018-07-04"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Airports Catchment Area Size Definition: a Portuguese Case StudyPublication . Baltazar, Maria Emilia; Silva, JorgeThe definition of the Catchment Area of an airport is very broad and current literature suggests doing it in combination with certain pre-defined criteria: the assessment of the impact or effectiveness of a certain airport, or from the perspective of competition between airports. This paper aims to assess the validity of the hinterland defined by the Portuguese airport manager, ANA - Aeroportos de Portugal. A case study was developed involving the three main national airports: Lisbon (LIS), Oporto (OPO) and Faro (FAO). ANA defined the hinterland of each airport. Thus, a survey was developed to the companies located within the hinterland of every airport aiming to understand the existence of any relationship between them and the closest airport. We followed a stratified sample method to determine the size of the survey. We only considered import and export companies with the highest business volumes. Data analysis was performed using GIS (Geographic Information System), that is a software, spatial data and computational procedures system that enables and facilitates the analysis, management and representation of space and phenomena that occur in it. We collected a total of 243 surveys. The main conclusion of the study was that the calculation of an airport’s hinterland based exclusively on the travel time or distance is, potentially, misleading. It is proposed the use of other factors. The validity of such a method and practice raises some doubts. The actual distribution of economic activities and population is ignored as well as the mutual influence of several airports. Further research is now needed to calculate airports actual influence.
- Contos Tradicionais e Tecnologias DigitaisPublication . Mulele, Paulo Sachinganguela; Sardinha, Maria da Graça Guilherme de AlmeidaOs contos, ao serem fixados por meio da escrita, ganharam contornos pedagógicos significativos e, inseridos no contexto das tecnologias digitais, não só se revitalizam, como contribuem no campo do ensino das línguas, quer seja para a sua aprendizagem, quer para o aperfeiçoamento de uma língua. As Tecnologias de Informação e Comunicação na hodiernidade têm-se apresentado como um verdadeiro instrumento para o ensino-aprendizagem das línguas, podendo tornar as lições mais fáceis, modernas, divertidas e mais profícuas. Trata-se de uma investigação assente nas potencialidades dos contos, desde o modelo oral ao escrito e suas implicações no ensino, pois as possibilidades pedagógicas que as aplicações da Web 2.0; Facebook, Podcast, PowerPoint e Youtube oferecem, para potenciar o ensino da língua portuguesa, são inúmeras. Tendo em conta o ponto de partida que se subordina ao ensino-aprendizagem da língua portuguesa por meio do conto, usando as tecnologias digitais, de forma a torná-lo moderno, o presente trabalho investiga sobre os contos e as potencialidades de algumas das muitas ferramentas existentes disponibilizadas pela Web. 2.0. Assim, apresentamos uma proposta assente nas novas tecnologias, bem como em modelos pedagógicos que vão desde a sequência didática, à pré-leitura, leitura e pós leitura defendidos no modelo de leitura baseado na literatura.