Browsing by Issue Date, starting with "2020-09-25"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Design e FabLab: Integração do design em ambientes de prototipagem rápidaPublication . Sieiro, Tiago Costa; Filgueiras, Ernesto VilarEsta dissertação pretende dar a conhecer todo o potencial que tem um designer num FabLab e no apoio a Startups. Reconhecendo a FabLab como um espaço de criatividade e inovação, pretende-se apresentar o design como promotor de ligação entre Startups e FabLab, de modo a que haja uma evolução positiva nessas micro, pequenas e médias empresas. Sendo o FabLab um espaço aberto a toda a comunidade, o cliente pode ser o designer e produtor. Este trabalho visa defender a importância de ser um designer profissional e a relevância deste papel num FabLab. A dissertação foi estruturada da seguinte maneira: realizou-se um referencial teórico para posicionar e adquirir conhecimento sobre o tema, foi realizado um estágio para vivenciar em primeira pessoa um ambiente de prototipagem rápida e foram realizados inquéritos a três grupos diferentes para obter maior veracidade de resultados Para além disso, este estudo demonstra a importância que tem o FabLab na resolução de problemas, na criação de empresas, no município e como indústria do futuro, revelando o seu impacto positivo e negativo. Os resultados obtidos demonstram que o papel do design é essencial dentro de um FabLab sendo que estes laboratórios já têm alguns anos em Portugal, mas é pouco divulgado na sociedade.
- Insights into Single Droplet Impact Models upon Liquid Films Using Alternative Fuels for Aero-EnginesPublication . Ribeiro, Daniela; Silva, André; Panão, MiguelIn aero-engines, the introduction of biofuels is among the best alternatives to fossil fuels, and this change is likely to affect the impact of droplets on interposed surfaces. Under this framework, this work reviews the main morphological hydrodynamic structures occurring upon the impact of a liquid droplet on a wetted surface, using jet fuel and biofuel mixtures as alternative fuels. The experiments performed allow investigating the effect of the liquid film thickness on the dynamic behavior of single drop impact, considering the relevancy of these phenomena to the optimization of engine operating parameters. Particular emphasis is given to the occurrence of crown splash, and the morphological differences in the outcomes of drop impact depending on the impact conditions and fluid properties. The four fluids tested included pure water (as reference), 100% Jet A-1, 75%/25%, and 50%/50% mixtures of Jet A-1 and NExBTL (Neste Renewable Diesel)—with the Weber impact number between 103 and 1625; Reynolds values 1411–16,889; and dimensionless film thicknesses of δ = 0.1, 0.5, and 1. The analysis on the secondary atomization for the different fluids evidences the predominance of prompt and crown splash, and jetting for alternative fuels. Finally, besides a systematic review of empirical correlations for the transition to splash, we investigate their universality by extrapolating the validation range to evaluate their ability to predict the outcome of impact accurately. One of the correlations studied show the highest degree of universality for the current experimental conditions, despite its limitation to thin liquid films (δ=0.1).