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- From technical specialist to government authorityPublication . Toniolo, Bianca; Sampaio, HugoIn this chapter, we assessed the discourse of the Portuguese Civil Protection spokesperson, Patrícia Gaspar, during events of risk and crisis triggered by natural disasters of meteorological phenomena. We used the qualitative method of discourse analysis to verify whether the voice of the technical expert or that of the political authority prevails in her communication. We also discussed verbal and nonverbal aspects of the spokesperson's communicative performance and to what extent the interventions denote preparation with media training strategies and techniques, with the purpose of obtaining the best results with risk and crisis communication. The study concluded that the voice as a government authority predominated in the interviews given to the media by the spokesperson for Civil Protection during the fires and floods and that the verbal aspects of the preparation of her communication stood out compared to the nonverbal ones.
- Aplicações em tecnologias de informação e comunicação na saúde: O papel dos Chatbots na prestação de cuidados de saúdePublication . Torres, David Alexandre Duarte; Sousa, Miguel Castelo Branco Craveiro deOs avanços na inteligência artificial e no processamento de linguagem natural estão a revolucionar a interação entre pacientes e profissionais de saúde pelo uso de ferramentas conversacionais digitais. Mais conhecidos como chatbots, estes agentes têm vindo a ter um papel crescente na prestação de cuidados médicos com potencial para educar, envolver e apoiar pacientes ao longo das suas jornadas de saúde. Através da análise das suas aplicações e potencialidades, a presente literatura explora como os chatbots podem melhorar a acessibilidade, eficiência e personalização dos serviços de saúde. Desafios éticos e questões como privacidade e segurança dos dados dos utilizadores, são abordadas, destacando a importância de medidas robustas para garantir a confiança e a eficácia destas tecnologias. Com uma implementação responsável, os chatbots podem transformar significativamente os serviços médicos, proporcionando um atendimento mais centrado no paciente e melhorando a eficácia geral dos serviços de saúde. Este trabalho oferece insights valiosos sobre as aplicações atuais e as direções futuras dos chatbots na saúde.