Browsing by Issue Date, starting with "2024-12-20"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Development of optimized methods to Quality Control GNSS ObservationsPublication . Ventura, Diogo Miguel Rodrigues; Crocker, Paul Andrew; Fernandes, RuiThis report describes the internship carried out at MIRASpaco, focusing on the development of quality control procedures for RINEX files distributed through the MIRAnet software. This software, developed by MIRASpaco, distributes RINEX files to its users. The internship’s primary objective was to implement functionalities enabling GNSS station monitoring through these files. The report begins with an introduction to the company and a detailed description of the internship objectives. It then covers fundamental concepts of the GNSS system, essential for understanding MIRAnet and the work to be done. The document also includes a study on the state of the art in quality control applications for RINEX files, with an analysis of the G-Nut/Anubis software, which was selected for use in this project. Additionally, the report presents a chapter dedicated to software engineering, where system requirements, software architecture, and the database schema necessary for the project’s development are specified. The technologies used are discussed to provide context for the project’s development, which is detailed in the penultimate chapter. Finally, the report concludes that all the objectives set for the internship were successfully achieved, resulting in the implementation of an effective quality control procedure for RINEX files in MIRAnet.
- Uma proposta de treinamento online de Português Língua Não Materna (PLNM)Publication . Lopes, Thiago Cavalcante; Carrilho, Ana Rita de Sousa AguiarEste projeto apresenta o desenvolvimento e a implementação de um treinamento online para o ensino de português como língua não materna (PLNM), com o objetivo de promover a disseminação da língua portuguesa e das culturas brasileira e de outros países lusófonos no contexto global. A proposta utilizou metodologias como a intercompreensão e a abordagem comunicativa, além de combinar atividades síncronas e assíncronas para otimizar o aprendizado. Ferramentas tecnológicas, como a plataforma Hotmart, Google Meet, Telegram e Duocards, foram aplicadas para facilitar a organização dos materiais, a prática e a autonomia dos aprendentes. O projeto-piloto permitiu analisar tanto os benefícios quanto os desafios da implementação, incluindo problemas técnicos e dificuldades de engajamento dos alunos, propondo soluções para superá-los. Os resultados sugerem que o modelo de treinamento pode ser expandido para incluir uma maior diversidade cultural dos países lusófonos e que ele está preparado para evoluir constantemente para responder às evoluções tecnológicas e às demandas de um público global e conectado. Conclui-se que o ensino de PLNM, com a combinação de métodos pedagógicos inovadores e recursos tecnológicos, tem o potencial de promover uma experiência de aprendizado enriquecedora e acessível.
