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  • The Role of Management Innovation in Service Sector Performance: A Study Applied to Knowledge Intensive Business Services
    Publication . Simão, Maria de Lurdes Barroso; Madeira, Maria José Aguilar; Carvalho, Luísa Margarida Cagica
    Management innovation is important in firms because it contributes to technological innovation and is directly or indirectly associated with their performance in a positive way. However, its outcome on performance depends on its diffusion by the firm as a social system, encompassing a variety of processes and methods. As management innovation is people-oriented, it is an interesting field for investigating its role in the innovation and performance of service firms. In particular, the conceptualisation of different causal relationships between management and technological innovation, as well as the complementarities between these types of innovation influence the performance of firms. However, there are gaps regarding studies on the effects of the relationships between management and technological innovation. Furthermore, the literature has shown that management innovation is relevant in the industrial sector, lacking its study in the services sector. Additionally, in the peripheral regions of Europe, innovating requires more effort due to lower organisational and institutional density. Therefore, it is important to investigate whether new management activities create value in innovation and performance of firms located there. Thus, this thesis pursues the generic objective of assessing how the introduction of management innovation determines business innovation and performance in the services sector. It encompasses the role of management innovation in the performance of service firms, covering its combinative, antecedent and mediating effects. These influences and effects were consolidated into three models and empirically tested using the structural equation modelling technique, based on a sample of knowledge-intensive business services firms located in Portugal and using primary data collected through a questionnaire survey. The results provide empirical evidence that confirms the existence of direct and indirect positive and significant effects between management innovation, technology, service innovation and the performance of service firms. It is concluded that in knowledge-intensive business service firms, management innovation operates through a reciprocal and complementary relationship with technology and service innovation. The finding of its direct and indirect effects on performance expands this line of research.
  • Estudo das fontes de informação e de conhecimento na inovação organizacional: evidências empíricas nas empresas portuguesas
    Publication . Simão, Maria de Lurdes Barroso; Madeira, Maria José Aguilar
    No mundo contemporâneo, caracterizado pela aceleração do ritmo das mudanças e crescente complexidade e incerteza, a capacidade das empresas para se adaptarem ao seu ambiente externo e para manterem a competitividade, está intimamente relacionada com a sua capacidade de inovar e atualizar continuamente as suas bases de conhecimentos mas, a decisão sobre quais as informações que devem ser utilizadas e as que devem ser ignoradas tornou-se mais complicada. A presente investigação tem como objetivo identificar e analisar as fontes de informação e de conhecimento, determinantes, da inovação organizacional das empresas, centrando-se a sua análise no estudo de empresas industriais, comerciais e de serviços, localizadas no território português, ao longo do período 2006-2008. Para testar empiricamente as hipóteses em investigação, os dados secundários foram obtidos através do CIS 2008 - Inquérito Comunitário à Inovação 2008, sob coordenação do EUROSTAT, disponibilizados pelo Gabinete de Planeamento, Estratégia, Avaliação e Relações Internacionais/Ministério da Ciência, Tecnologia e Ensino Superior. Tendo em consideração a complexidade do fenómeno, aplicaram-se os modelos de regressão logística para identificar as fontes de informação e de conhecimento, na inovação organizacional das empresas. Os resultados obtidos mostram que as fontes de informação e de conhecimento têm um impacto positivo na inovação organizacional, nas empresas portuguesas, durante o período de 2006 a 2008. Constata-se que as fontes internas; os consultores, laboratórios ou instituições privadas de investigação e desenvolvimento; as universidades ou outras instituições de ensino superior; e as revistas científicas e publicações técnicas/profissionais/comerciais, influenciam a inovação organizacional. Os resultados também evidenciam que, na inovação organizacional, as fontes de informação e de conhecimento variam ligeiramente de acordo com o setor de atividade, concretamente os clientes ou consumidores, influenciam superiormente a inovação organizacional nos serviços.