Repository logo
 
Loading...
Profile Picture
Person

Mainardes, Emerson

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Gestão de Universidades baseada no relacionamento com os seus Stakeholders
    Publication . Mainardes, Emerson Wagner; Alves, Helena Maria Baptista; Raposo, Mário Lino Barata
    Considerando o contexto contemporâneo e as novas perspectivas sociais, a gestão dos relacionamentos com os stakeholders de uma organização, baseado na Teoria dos Stakeholders, aparenta ser um caminho viável para um novo modelo de gestão de universidades. Desta forma, o objetivo principal deste estudo foi avaliar o modo atual de gestão dos relacionamentos das universidades com os seus stakeholders, utilizando, para isto, as Universidades Públicas Portuguesas como objeto de estudo. Na revisão dos estudos que trataram do tema da investigação, identificou-se a falta de estudos empíricos referentes à abordagem teórica dos stakeholders. Na parte empírica, o estudo foi desenvolvido em quatro etapas. A primeira etapa buscou encontrar de modo empírico os stakeholders das universidades investigadas. Após a realização de uma pesquisa inicial exploratória, seguido de uma pesquisa confirmatória para identificar e classificar por importância os stakeholders, identificou-se 21 stakeholders, sendo que os principais stakeholders foram o governo, a alta gestão das universidades, os professores, os alunos, as empresas parceiras de investigação e desenvolvimento, e as comunidades científicas e suas publicações. Nesta etapa, obteve-se também um novo método para classificar por importância os stakeholders de uma organização, baseando-se exclusivamente na influência de cada um. A segunda etapa procurou identificar e testar as demandas de dois dos principais stakeholders: os alunos e as comunidades científicas e suas publicações (representadas por editores). Para cada um dos dois stakeholders, foi realizada uma pesquisa inicial exploratória e uma pesquisa confirmatória para identificar e confirmar as demandas, as percepções de relevância da universidade, a influência mútua entre a universidade e o stakeholder, a participação do stakeholder na universidade e avaliar a satisfação de cada stakeholder com as demandas. As demandas chave para os alunos foram: o grau de exigência do curso, a realização pessoal e o ambiente da universidade. Para os editores, as demandas chave foram: o fornecimento pela universidade de infra-estruturas adequadas para a investigação, a inclusão da realização de pesquisas nos currículos dos cursos, a realização de eventos científicos na própria universidade, e o envolvimento dos alunos nas pesquisas realizadas dentro da universidade. Como complemento, encontraram-se relações de dependência entre as variáveis testadas (relevância, influência mútua, participação, demandas e satisfação). A terceira etapa da pesquisa procurou avaliar o estado atual do relacionamento das universidades pesquisadas com um de seus stakeholders: o aluno. Com os dados da etapa anterior, realizaram-se análises de eficiência das faculdades que compõem as Universidades Públicas Portuguesas com o uso do DEA (Data Envelopment Analysis). Verificou-se que a eficiência nos relacionamentos com alunos não depende da dimensão da universidade, e que algumas universidades têm faculdades com desempenho acima da média e outras faculdades com desempenhos abaixo do esperado. Na última etapa desenvolveu-se uma proposta de modelo de gestão de universidades baseado nos relacionamentos com os stakeholders. Apresentou-se uma forma de identificar e classificar por importância os stakeholders e um modo de a universidade se relacionar com cada stakeholder, considerando as variáveis demandas, satisfação, relevância, influência mútua e participação. Ao concluir, constatou-se que a gestão dos relacionamentos com stakeholders atualmente praticados pelas Universidades Públicas Portuguesas ainda está em estágio inicial, não se observando ações específicas para se aproximar e melhorar as relações destas universidades com seus stakeholders.
  • Marketing Differences Study Motivations between Luso and Brazil Students
    Publication . Rodrigues, Ricardo Gouveia; Silva, Rui; Leal, Carmem; Mainardes, Emerson Wagner
    Motivation to learn is one of the most relevant aspects of student success in the learning process. Measuring motivation is essential in all higher education institutions (HEI). It is also important for teachers to understand the best way to encourage and motivate their students to make enforces in their constant learning. This study’s general objective is to understand if there are differences in motivation to study Marketing curricular units between Portuguese (PT) and Brazilian (BR) students. We applied the Academic Motivation Scale to 156 students (82 PT and 74 BR) to measure their motivation and understand significant differences. The results showed that both groups of students are intrinsically and extrinsically motivated to study Marketing, although Brazilian students have higher motivation indices. This study contributes to the evolution of knowledge in higher education. It allows institutions to take short, medium and long-term measures on how to increase their students’ motivation levels. The use of the scale adapted to Marketing is also one of the contributions to future studies
  • Validation of the ISS-QUAL and the role of gender, age and education on it service quality in the public sector
    Publication . Marchiori, Danilo Magno; Mainardes, Emerson Wagner; Rodrigues, Ricardo
    Public organizations have invested heavily in information technology (IT) and have created internal specialized IT services departments which must be managed from the perspective of the provision of services. The people involved in these organizations can be grouped by demographic characteristics such as gender, age and level of formal education. Thus, the study has two objectives. The first is to test, in the context of the public sector, the validity of the ISS-QUAL, a new scale developed to measure the IT service quality provided by internal IT departments. The second objective is to analyze the role of the variables of gender, age and the level of education of public servants on the perception of IT service quality provided by internal departments. For this purpose, we used structural equation modeling to perform a confirmatory factorial analysis with a sample of 879 IT users, as well as to identify the role of gender, age and level of users’ formal education on perceived service quality. The results confirm the validity and the high explanatory power of the ISS-QUAL within the scope of public organizations, and indicate that the demographic characteristics of public servants differentially affect service quality factors. The study presents the implications of the results for researchers in the field and for managers of internal IT departments in the public sector.
  • Do Individual Characteristics Influence the Types of Technostress Reported by Workers?
    Publication . Marchiori, Danilo Magno; Mainardes, Emerson Wagner; Rodrigues, Ricardo
    Based on the perspective that the diversity of the workforce has implications for attitudes and behaviors at the individual and group levels, this article examines the role of individual differences related to gender, age, formal education, and length of professional experience in the levels of stress caused by the use of information technology (IT) in the daily activities of workers. This phenomenon, termed in the literature as technostress, is studied by identifying and measuring the factors that create technostress (the technostress creator factors: techno-uncertainty, techno-invasion, techno-overload, and techno- complexity). The technostress phenomenon is related to the most varied types of disorders in workers and losses in organizations, such as fatigue, dissatisfaction, anxiety, and reduced productivity. To achieve the goal of this research, we applied structural equation models in a sample of 927 questionnaires completed by 14 different Brazilian public institutions that were distributed among all regions of the country and that were strongly dependent on IT for their main business processes. The results indicate that workers’ demographic characteristics relate to one another differently and specifically with the various forms of manifestation of technostress. More precisely, older workers or those with longer professional experience reported greater difficulties with the increase of technological complexity for the execution of tasks (techno-complexity). Women reported being subject to higher levels of techno- complexity and techno-uncertainty, while men indicated feeling greater effects from techno-overload and techno-invasion. We did not detect differences related to the levels of formal education of workers. This study presents the implications of the results for theory and for the everyday life of modern organizations that are increasingly dependent on the use of IT.