Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
308.39 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente trabalho tem como tema a relação do cinema com a filosofia. Nele pretende-se
defender a tese de que o filme, ao imitar uma acção real possível está mais capacitado do
que um texto tradicional para induzir nos alunos um certo estado de consciência. Para uma
visão mais completa daquilo que se irá debater, começaremos por estudar o conceito imagem
desde a sua origem até à sua actual apoteose. Será no segundo momento do nosso trabalho
que defenderemos a importância de um elemento afectivo no acesso filosófico ao mundo,
uma vez que existem certas dimensões da realidade que necessitam de ser apresentadas
sensivelmente através de uma compreensão “logopatica”, racional e afectiva, de modo a que
as possamos compreender plenamente. O cinema visto filosoficamente é ainda capaz de
produzir conceitos - imagens que se distinguem estruturalmente dos conceitos - ideias
produzidos pela filosofia escrita. É na tentativa de esclarecer esse novo tipo de conceitos que
encontraremos os principais argumentos que adensam as utilidades do cinema.
The following essay has as theme the relation between cinema and philosophy. In it is intended to defend the thesis that the film because imitates a possible real action is more capable than a traditional text to induce students in a certain state of consciousness. For a more complete perspective about it we will start studying the image concept since its origin until its contemporary apotheosis. In the second moment we will defend the importance of an affective element in the philosophical access to the world because there are certain dimensions of reality which necessities to be presented by senses through a rational, affective and “logopatica” knowledge, to a fully understanding. The cinema in a philosophical perspective is capable to produce concepts – images which are structurally distinguish from concepts-ideas produced by the written philosophy. In an attempt to clarify this new type of concepts we will find the main arguments that thicken the utilities of the cinema.
The following essay has as theme the relation between cinema and philosophy. In it is intended to defend the thesis that the film because imitates a possible real action is more capable than a traditional text to induce students in a certain state of consciousness. For a more complete perspective about it we will start studying the image concept since its origin until its contemporary apotheosis. In the second moment we will defend the importance of an affective element in the philosophical access to the world because there are certain dimensions of reality which necessities to be presented by senses through a rational, affective and “logopatica” knowledge, to a fully understanding. The cinema in a philosophical perspective is capable to produce concepts – images which are structurally distinguish from concepts-ideas produced by the written philosophy. In an attempt to clarify this new type of concepts we will find the main arguments that thicken the utilities of the cinema.
Description
Keywords
Cinema - Filosofia Cinema - Logopatia Cinema - Estudo da imagem Cinema - Ensino da filosofia Cinema - Nova forma de pensamento Cinema - Filosofia - Ensino secundário Imagem cinematográfica - Imagem-tempo
Citation
Publisher
Universidade da Beira Interior