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Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Nos últimos anos, a gestão do conhecimento (GC) tem vindo a ganhar uma maior
importância como campo de estudo, passando de uma teoria para uma componente
essencial para qualquer organização. Este estudo propõe um modelo de investigação,
desenvolvido com base na intensidade do conhecimento e na maturidade dos sistemas
de informação (SI), de modo a entender-se quais os efeitos das estratégias de GC no
desempenho das empresas.
Tendo como base a visão baseada no conhecimento, foram identificados os tipos e origem
do conhecimento, e posteriormente definidas quatro estratégias de GC: codificação
externa, codificação interna, personalização externa e personalização interna. O estudo
empírico comporta dados primários, recolhidos por questionário, a uma amostra de 112
inquiridos em Portugal Continental.
Os resultados do estudo revelam que apenas duas estratégias de GC, codificação externa
e interna, estão associadas ao desempenho da GC, tendo como base o grau de intensidade
do conhecimento, e o grau de maturidade dos SI. Para as estratégias de personalização
(interna e externa) os resultados não mostraram um efeito significativo no desempenho.
Este estudo para além de contribuir para a identificação das estratégias de GC e
respetivos dos efeitos no desempenho das organizações, pode auxiliar empresários,
gestores e outros cargos de gestão de topo a formular uma estratégia de GC mais
adequada, tendo como base as contingências existentes entre ambas as combinações
externas e internas.
In recent years, knowledge management (KM) has gained greater importance as a field of study, going from a theory to an essential component for any organization. This study proposes a research model, developed based on the intensity of knowledge and the maturity of information systems (IS) to understand the effects of KM strategies on company performance. Based on the knowledge-based view, the types and origin of knowledge were identified, and then four KM strategies were defined: external codification, internal codification, external personalization and internal personalization. The empirical study comprises primary data, collected by questionnaire, from a sample of 112 respondents in mainland Portugal.The results of the study reveal that only two KM strategies, external and internal codification, are associated with KM performance, based on the level of knowledge intensity and the level of maturity of the IS. For personalization strategies (internal and external) the results did not show a significant effect on performance. This study, in addition to contributing to the identification of KM strategies and their effects on the performance of organizations, can help entrepreneurs, managers and other top management positions to formulate a more appropriate KM strategy, based on the existing contingencies between both external and internal combinations.
In recent years, knowledge management (KM) has gained greater importance as a field of study, going from a theory to an essential component for any organization. This study proposes a research model, developed based on the intensity of knowledge and the maturity of information systems (IS) to understand the effects of KM strategies on company performance. Based on the knowledge-based view, the types and origin of knowledge were identified, and then four KM strategies were defined: external codification, internal codification, external personalization and internal personalization. The empirical study comprises primary data, collected by questionnaire, from a sample of 112 respondents in mainland Portugal.The results of the study reveal that only two KM strategies, external and internal codification, are associated with KM performance, based on the level of knowledge intensity and the level of maturity of the IS. For personalization strategies (internal and external) the results did not show a significant effect on performance. This study, in addition to contributing to the identification of KM strategies and their effects on the performance of organizations, can help entrepreneurs, managers and other top management positions to formulate a more appropriate KM strategy, based on the existing contingencies between both external and internal combinations.
Description
Keywords
Conhecimento Desempenho Organizacional Estratégia Gestão do Conhecimento Gestão Estratégica do
Conhecimento Intensidade do Conhecimento Maturidade dos Sistemas de Informação