Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.92 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente documento apresenta a descrição e reflexão de todo o trabalho realizado ao
longo do ano letivo 2021/2022, na Escola Secundária Quinta das Palmeiras e na Escola
Básica Pêro da Covilhã, no âmbito da Unidade Curricular Estágio Pedagógico.
No primeiro capítulo, são descritas as tarefas desempenhadas ao longo do estágio e as
competências adquiridas, que contribuíram significativamente para o meu
desenvolvimento como futuro docente. Consta no mesmo a contextualização das
instituições, a caracterização das turmas, os objetivos inerentes a este processo, assim
como todos os aspetos operacionais vivenciados relativos à organização e gestão do
processo de ensino-aprendizagem das turmas pelas quais fomos responsáveis. Apresento
também, reflexões acerca da minha participação no desporto escolar, no
acompanhamento da direção de turma e em todas as atividades em que o Núcleo de
Estágio participou.
Por sua vez, no segundo capítulo, apresento o projeto de investigação que teve como
objetivo avaliar se o treino das capacidades físicas em simultâneo com os conteúdos
programáticos de uma determinada Unidade Didática, neste caso particular a UD de
Voleibol, permite alcançar resultados eficazes tanto na melhoria das capacidades físicas
como nas habilidades técnico-táticas à modalidade em questão. Os resultados revelaram
que o trabalho integrado das capacidades físicas com os conteúdos programáticos,
permite melhorar não só o desempenho físico dos alunos, assim como as capacidades
técnicas especificas da modalidade abordada.
This document presents a description and reflection of all the work carried out during the 2021/2022 school year at Escola Secundária Quinta das Palmeiras and Escola Básica Pêro da Covilhã, as part of the Pedagogical Internship Course Unit. In the first chapter, the tasks performed throughout the internship and the skills acquired, which significantly contributed to my development as a future teacher, are described. This includes the contextualization of the institutions, the characterization of the classes, the inherent objectives of this process, as well as all the operational aspects experienced related to the organization and management of the teaching-learning process of the classes we were responsible for. I also present reflections on my participation in school sports, my involvement in class supervision, and all the activities in which the Intern Group participated. In turn, the second chapter presents the research project aimed at evaluating whether the training of physical abilities simultaneously with the programmatic contents of a specific Didactic Unit, in this particular case the Volleyball DU, allows for effective results both in improving physical abilities and in the technical-tactical skills of the sport in question. The results revealed that the integrated work of physical abilities with the programmatic contents improves not only the students' physical performance but also the specific technical abilities of the addressed sport.
This document presents a description and reflection of all the work carried out during the 2021/2022 school year at Escola Secundária Quinta das Palmeiras and Escola Básica Pêro da Covilhã, as part of the Pedagogical Internship Course Unit. In the first chapter, the tasks performed throughout the internship and the skills acquired, which significantly contributed to my development as a future teacher, are described. This includes the contextualization of the institutions, the characterization of the classes, the inherent objectives of this process, as well as all the operational aspects experienced related to the organization and management of the teaching-learning process of the classes we were responsible for. I also present reflections on my participation in school sports, my involvement in class supervision, and all the activities in which the Intern Group participated. In turn, the second chapter presents the research project aimed at evaluating whether the training of physical abilities simultaneously with the programmatic contents of a specific Didactic Unit, in this particular case the Volleyball DU, allows for effective results both in improving physical abilities and in the technical-tactical skills of the sport in question. The results revealed that the integrated work of physical abilities with the programmatic contents improves not only the students' physical performance but also the specific technical abilities of the addressed sport.
Description
Keywords
Aptidão Física Atividade Física Educação Física Estágio Pedagógico