Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Multivariate Training Programs During Physical Education Classes

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
Versão_Final_Tese_Avelino.pdf1.97 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

Physical education plays a fundamental role in the integral development of the student, allowing cognitive, psychomotor, and affective development, while stimulating healthy lifestyles, socialization, team spirit, and sports practice. One of the strategies that can increase its effectiveness, and which has been implemented in the school context, is the multivariate training program, which, duly adapted, allows the inclusion of different contents and the development of different individual skills, as well as improving the practice of physical, technical, and tactical exercises. However, a lack of evidence has been reported on this topic. The main purpose of this thesis was to analyze the effects of the multivariate training program in game performance and physical fitness during physical education classes. In addition, for a more in-depth analysis, the effect of the multivariate training program on the relationship between the components (physical fitness and game performance) and the variables of each component considered was also studied. To accomplish these objectives, the following sequence was used: (i) to review the available literature; (ii) to investigate the effects of a multivariate training program on physical fitness and tactical performance during physical education classes (iii) to determine the magnitude of the correlation between the physical fitness and game performance components before and after the application of the aforementioned training program.
A Educação Física desempenha um papel fundamental no desenvolvimento integral do aluno, permitindo o desenvolvimento cognitivo, psicomotor e afetivo, estimulando estilos de vida saudáveis, a socialização, o espírito de equipa e a prática desportiva. Uma das estratégias que pode aumentar a sua eficácia, e que tem vindo a ser implementada em contexto escolar, é a utilização de programas de treino multivariados, que, devidamente desenhados, permitem a inclusão de diferentes conteúdos e o desenvolvimento de diferentes competências individuais, bem como a melhoria da prática de exercícios físicos, técnicos e táticos. No entanto, há falta de evidência experimental sobre este tópico. O principal objetivo desta tese foi analisar os efeitos do programa de treinamento multivariado no desempenho de jogo e na aptidão física durante as aulas de educação física. Além disso, para uma análise mais aprofundada, também foi estudado o efeito do programa de treino multivariado na relação entre as componentes (aptidão física e desempenho no jogo) e as variáveis de cada componente consideradas. Para atingir esses objetivos, a seguinte sequência foi utilizada: (i) revisão da literatura disponível; (ii) investigar os efeitos de um programa de treino multivariado na aptidão física e no desempenho tático durante as aulas de educação física (iii) determinar a magnitude da correlação entre as componentes da aptidão física e do desempenho de jogo antes e após a aplicação do referido programa de treino.

Description

Keywords

Educação Física Programa de Treino Multivariado Aptidão Física Desempenho em Jogo Physical Education Physical Fitness

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue