Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
Documento principal | 1.41 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Estudos recentes mostram a necessidade de promover a atividade física e hábitos de vida saudáveis. Existe a tendência para que os adolescentes que tenham comportamentos saudáveis e pratiquem atividade física, o façam igualmente em idade adulta. Embora a escola seja um local preferencial para o desenvolvimento destes comportamentos, o sucesso dos programas está longe de satisfazer as necessidades exigídas. O objetivo deste estudo piloto é o de avaliar duas estratégias de intervenção aplicadas na escola, que promovam comportamentos de hábitos de vida saudáveis e a prática de atividade física.
Método: 201 alunos (15-22 anos, 17,56 ± 1,37) de uma Escola Secundária que foram expostos a duas diferentes abordagens de aprendizagem. Para os mesmos conteúdos, um grupo foi exposto a uma explicação mais teórica (GT) e o outro a situações de resolução de problemas práticos (GP). Um questionário foi aplicado, constituído por 23 itens distribuídos em seis áreas: benefícios da atividade física; balanço energético, frequência cardíaca, postura, perceção conhecimento para cada conceito e necessidade de adquirir mais conhecimento sobre comportamentos de saúde. Os dados foram obtidos antes, imediatamente após e um mês depois da implementação da intervenção.
Resultados: Foram encontradas diferenças significativas entre o Grupo Teórico e Grupo Prático no conhecimento adquirido e retido (benefícios da atividade física p<0,00; balanço energético p<0,00; frequência cardíaca p<0,00; Postura p<0,00; perceção do conhecimento de cada conceito p <0,00; e a necessidades dos estudantes em adquirir mais conhecimento p<0,00). Não se observaram diferenças significativas entre os grupos para o conceito benefícios de atividades físicas no teste de retenção (p<0,843). O Grupo Prático apresenta diferenças significativas (p<0,005) no que respeita à necessidade de adquirir mais conhecimento nos comportamentos de saúde.
Conclusões: O sucesso da intervenção permitiu melhorar os conhecimentos dos alunos em vários conteúdos relacionados com hábitos de vida saudáveis. A estratégia de intervenção prática obteve melhores resultados que a teórica.
Recent studies increasingly show the necessity to promote physical activity and health life habits. Since Adolescent health-related behaviors are to be interrelated, research increasingly focuses on studying interventions that target a range of health behaviors. School based approach is used to develop thoses behaviors. Therefore, this study describes the results of a pilot study on health promoting intervention, by using two different approaches via a school- based approach. Methods: 201 students (15 - 22 years, 17,56±1.37) from Secondary School were exposed two different learning approaches, group A to a more theoretical explanation (TG) of physical activity benefits and health life habits, and group B (was exposed to problem solving situations for the same content(PG). A questionnaire was developed and tested, resulting in 23 items distributed across the following six areas: Physical activity benefits; Caloric Balance; Heart rate; Posture, Knowledge perception for each concept and students need for acquiring more health behaviors knowledge. Data was collected before, immediately after and 1 month later of intervention implementation. Results: Significant differences were observed for TG and PG in both pre- and postintervention assessment (Physical activity benefits p<0.00; Caloric Balance p<0.00; Heart rate p<0.00; Posture p<0.00, Knowledge perception for each concept p<0.00 and students need for acquiring more health behaviors knowledge p<0.00. No Significant differences were report for Physical activity benefits on Retention test p<0,843. GP report significantive differences (p<0.005) for the need of acquiring more health behaviors knowledge. Conclusions: The intervention successfully changed student health behaviors on many accounts. Pratical intervention show better results than theoretical approach.
Recent studies increasingly show the necessity to promote physical activity and health life habits. Since Adolescent health-related behaviors are to be interrelated, research increasingly focuses on studying interventions that target a range of health behaviors. School based approach is used to develop thoses behaviors. Therefore, this study describes the results of a pilot study on health promoting intervention, by using two different approaches via a school- based approach. Methods: 201 students (15 - 22 years, 17,56±1.37) from Secondary School were exposed two different learning approaches, group A to a more theoretical explanation (TG) of physical activity benefits and health life habits, and group B (was exposed to problem solving situations for the same content(PG). A questionnaire was developed and tested, resulting in 23 items distributed across the following six areas: Physical activity benefits; Caloric Balance; Heart rate; Posture, Knowledge perception for each concept and students need for acquiring more health behaviors knowledge. Data was collected before, immediately after and 1 month later of intervention implementation. Results: Significant differences were observed for TG and PG in both pre- and postintervention assessment (Physical activity benefits p<0.00; Caloric Balance p<0.00; Heart rate p<0.00; Posture p<0.00, Knowledge perception for each concept p<0.00 and students need for acquiring more health behaviors knowledge p<0.00. No Significant differences were report for Physical activity benefits on Retention test p<0,843. GP report significantive differences (p<0.005) for the need of acquiring more health behaviors knowledge. Conclusions: The intervention successfully changed student health behaviors on many accounts. Pratical intervention show better results than theoretical approach.
Description
Keywords
Actividade física - Escola - Adolescentes Actividade física - Promoção de saúde Actividade física - Escola - Intervenção Exercício físico - Escola - Saúde pública Hábitos desportivos - Vida saudável