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Authors
Abstract(s)
Esta dissertação centra-se no estudo da viabilidade energética de amortecedores
regenerativos de relutância magnética em veículos elétricos.
Neste trabalho procura-se contribuir para investigação e desenvolvimento de geradores
lineares de relutância variável comutados de topologia tubular com aplicação em
sistemas de suspensão regenerativa para conversão de energia de vibração. É descrito o
sistema de suspensão, é definido o modelo matemático que rege o seu comportamento e
os diferentes tipos de suspensão.
Os veículos elétricos têm ganho muito interesse, como alternativa aos veículos movidos
por combustíveis fosseis, por serem mais ecológicos.
É feita a descrição da evolução dos veículos elétricos desde a primeira geração até à
quarta geração.
Entretanto, aborda-se o princípio de conversão de energia da máquina linear de
relutância variável comutada, estuda-se o modelo dinâmico do gerador, e referem-se os
conversores eletrónicos de potência para o seu controlo.
Por fim, é feita a análise energética da suspensão regenerativa com o gerador linear de
relutância variável comutado, e todo processo de cálculo computacional é implementado
em linguagem própria do software Matlab e do software gratuito Finite Element Method
Magnetics (FEMM).
This Dissertation focuses on the study of the energetic feasibility of magnetic switched reluctance regenerative dampers in electric vehicles. In this work, it is intended to contribute to research and development of linear switched reluctance generators with tubular topology for application in regenerative suspension systems for vibration energy conversion. The suspension system is described, the mathematical model that governs its behavior and the different type of suspensions are defined. Electric vehicles have gained a lot of interest, as an alternative to fossil-powered vehicles, because they are more ecological. Furthermore, the principle of energy conversion in linear switched reluctance machine is discussed, the dynamic model of the generator is studied, and the electronic power converters for its control are presented. Lastly, there is an energy analysis of the regenerative suspension based on linear switched reluctance generator. The computational calculation process is implemented using Matlab and Finite Element Method Magnetics (FEMM) software.
This Dissertation focuses on the study of the energetic feasibility of magnetic switched reluctance regenerative dampers in electric vehicles. In this work, it is intended to contribute to research and development of linear switched reluctance generators with tubular topology for application in regenerative suspension systems for vibration energy conversion. The suspension system is described, the mathematical model that governs its behavior and the different type of suspensions are defined. Electric vehicles have gained a lot of interest, as an alternative to fossil-powered vehicles, because they are more ecological. Furthermore, the principle of energy conversion in linear switched reluctance machine is discussed, the dynamic model of the generator is studied, and the electronic power converters for its control are presented. Lastly, there is an energy analysis of the regenerative suspension based on linear switched reluctance generator. The computational calculation process is implemented using Matlab and Finite Element Method Magnetics (FEMM) software.
Description
Keywords
Conversão de Energia da Vibração Gerador Linear de Relutância Variável Comutado Gerador Tubular Sistema de Suspensão Regenerativa Veículo Elétrico
