Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
367.87 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
As Perturbações do Espectro do Autismo (PEA) são um conjunto de distúrbios que afetam o desenvolvimento precoce da criança e são clinicamente caraterizadas por défices da comunicação e interação social e pela presença de padrões de comportamentos e interesses restritos e repetitivos. Trata-se, portanto, de uma patologia com bastantes repercussões quer para o doente, quer para quem o rodeia.
Nos últimos anos, graças a uma atualização dos critérios e aumento da capacidade de diagnóstico, bem como uma maior conscientização da população para a existência desta patologia, tem-se verificado um notável aumento no número de indivíduos diagnosticados. Dados indicam que, em Portugal, haja uma prevalência de 1% de Perturbação do Espectro do Autismo em crianças.
Tratando-se de uma patologia com uma etiologia até agora não completamente esclarecida, também a sua abordagem diagnóstica e terapêutica é ainda precária e, portanto, alvo de grande estudo.
A exploração dos aspetos emocionais da relação entre crianças e animais acarreta diversos benefícios, que se encontram descritos na literatura atual. Existem diversas abordagens, que baseadas nesta premissa, começam a ser aplicadas a crianças autistas. Assim, a terapia assistida por animais e, dentro desta, o recurso a cães de terapia, é um exemplo de algo que se tem tornado uma realidade em algumas partes do mundo.
Esta dissertação tem como objetivo sistematizar o conhecimento atual sobre o efeito terapêutico da utilização canina nas suas diversas dimensões (cães de assistência, cães de terapia ou como animais de estimação), na abordagem à Perturbação do Espectro do Autismo e verificar se existe evidência científica que valide a sua utilização.
Autism Spectrum Disorders (ASD) are a group of disabilities that affect the early development of children and are clinically characterized by deficits in communication and social interaction and by the presence of strict and repetitive patterns of behaviors and interests. It is, then, a pathology with great repercussions for both the patient and their family or caregivers. Lately, due to a greater awareness of the condition, an update in the diagnostic criteria and improved diagnostic services, there has been a notable increase in the number of individuals diagnosed with ASD. Data indicates that, in Portugal, Autism Spectrum Disorder has a prevalence of 1% in children. As the etiology of the condition remains unclear, the diagnostic and therapeutic approach to Autism Spectrum Disorders has been the subject of numerous studies. The emotional benefits of the interaction between animals and children has previously been described in scientific literature. A number of different approaches to animal-assisted therapy have been applied to the management of autism in children, including the use of therapy dogs in some parts of the world. This dissertation is a review of the scientific evidence relating to the utilization and benefits of canine therapy in Autism Spectrum Disorder, in all of its treatment modalities (assistance dogs, therapy dogs and pet dogs).
Autism Spectrum Disorders (ASD) are a group of disabilities that affect the early development of children and are clinically characterized by deficits in communication and social interaction and by the presence of strict and repetitive patterns of behaviors and interests. It is, then, a pathology with great repercussions for both the patient and their family or caregivers. Lately, due to a greater awareness of the condition, an update in the diagnostic criteria and improved diagnostic services, there has been a notable increase in the number of individuals diagnosed with ASD. Data indicates that, in Portugal, Autism Spectrum Disorder has a prevalence of 1% in children. As the etiology of the condition remains unclear, the diagnostic and therapeutic approach to Autism Spectrum Disorders has been the subject of numerous studies. The emotional benefits of the interaction between animals and children has previously been described in scientific literature. A number of different approaches to animal-assisted therapy have been applied to the management of autism in children, including the use of therapy dogs in some parts of the world. This dissertation is a review of the scientific evidence relating to the utilization and benefits of canine therapy in Autism Spectrum Disorder, in all of its treatment modalities (assistance dogs, therapy dogs and pet dogs).
Description
Keywords
Cães de Assistência Cães de Terapia Crianças Perturbação do Espectro do Autismo Terapia Assistida Por Animais