Repository logo
 
Publication

Trade Credit, inventories and contagion effect

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopor
dc.contributor.advisorGama, Ana Paula Bernardino Matias
dc.contributor.advisorMonteiro, João
dc.contributor.authorMonteiro, Marina Marques
dc.date.accessioned2018-09-05T14:08:35Z
dc.date.available2018-09-05T14:08:35Z
dc.date.issued2014-11-7
dc.date.submitted2014-10-6
dc.description.abstractThis investigation access if an inventory management motivation could explain the use trade credit, as well if a trade credit contagion effect occurs during periods of financial crisis. Therefore, a panel dataset of Portuguese manufacturing SME firms, over the period of 2000-2009, and employing a panel data methodology, the results confirm the existence of an incentive for firms to offer and receive trade credit in order to promote sales in the first instance, and in a second instance, to reduce inventory levels and the associated costs. Moreover, credit constraints during a financial crisis cause firms holding high-levels of accounts receivable to postpone payments to suppliers. Specifically, high-risk firms receive more suppliers’ credit due to suppliers concern about their customer's survival.eng
dc.description.abstractEsta investigação procura avaliar se a motivação para a gestão de inventários explica o uso do crédito comercial, bem como se algum efeito de contágio ocorre no crédito comercial durante períodos de crise financeira. Desta forma, através de um painel de dados referente a empresas industriais Portuguesas de pequena e média dimensão que abrangem o período de 2000 a 2009, e utilizando a metodologia de dados em painel, os resultados confirmam a existência de um incentive para as empresas procurarem e concederem crédito comercial. Este incentivo baseia em primeiro lugar na promoção das vendas, e sem segundo lugar, na redução dos inventários e dos custos que lhe estão associados. Além disso, as restrições de crédito frequentes em períodos de crise financeira leva a que empresas com elevadas contas a receber adiem os pagamentos aos fornecedores. Particularmente, empresas com risco elevado recebem mais crédito dos seus fornecedores uma vez que estes estão mais sensibilizados para a sobrevivência dos clientes.por
dc.identifier.tid201640945
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.6/6185
dc.language.isoengpor
dc.subjectCrédito Comercialpor
dc.subjectCrise Financeirapor
dc.subjectEfeito de Contágiopor
dc.subjectInventáriospor
dc.titleTrade Credit, inventories and contagion effectpor
dc.title.alternativeEvidence from Portuguese SMEpor
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspor
rcaap.typemasterThesispor
thesis.degree.name2º Ciclo em Gestãopor

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
3883_7571.pdf
Size:
4.74 MB
Format:
Adobe Portable Document Format