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Advisor(s)
Abstract(s)
A presente dissertação tem o propósito da obtenção do grau de Mestre em Ciências
Farmacêuticas e está divida em 3 diferentes capítulos. Inicia-se pela análise de mercado
de produtos cosméticos aplicados no tratamento coadjuvante da Dermatite Atópica e
comercializados em farmácia comunitária (capítulo I). Na segunda e terceira fase do
trabalho estão descritos o estágio em Farmácia Hospitalar e em Farmácia Comunitária,
respetivamente (capítulo II e III).
No capítulo I é realizado um estudo de mercado com base numa análise de rotulagem de
4 tipologias de produtos cosméticos utilizados no tratamento coadjuvante da Dermatite
Atópica divididos em produtos cosméticos enxaguados (óleos e géis de banho/creme de
banho) e produtos cosméticos não enxaguados (cremes e bálsamos), de 8 marcas
perfazendo um total de 26 produtos, sendo que nem todas as apresentações de produtos
estão disponíveis nas marcas selecionadas. Este trabalho foi dividido em duas fases para
facilitar a recolha de informação. Na primeira fase, os rótulos e a composição em
ingredientes foi analisada criticamente a partir das listagens inscritas na rotulagem com
base no Regulamento Europeu (CE) nº1223/2009. A segunda fase pretendia avaliar se
as alegações existentes nas embalagens dos produtos e domínios estavam devidamente
formuladas ao abrigo do Regulamento Europeu (CE) nº665/2013 e recomendações
técnicas, analisando criticamente as alegações mais frequentes tendo em conta o
posicionamento de mercado para a Dermatite Atópica. Idealmente, a presença de
formulações sem tensioativos aniónicos é o recomendado para funções de limpeza, sendo
um dos exemplos estudados, o óleo de banho da Bioderma®. A presença de conservantes
também é controversa, pois estes garantem a estabilidade das formulações com água,
mas podem também ser causa de reação de irritação na pele. O creme da Uriage®(G3) é
o produto cosmético em estudo que mais conservantes tem na sua formulação. Uma
estratégia de formulação é a utilização de “booster” de conservação que permitem
diminuir a concentração dos conservantes, tornando-os menos irritantes. A alegação
“Sem parabenos” foi encontrado no gel de banho da Aveeno®(B2), tornando esta
alegação depreciativa em relação a uma classe de conservantes. Apresentam-se dois
ingredientes com função de perfumar nos produtos da ISDIN® (E2 e E3) no entanto estes
produtos alegam não apresentar fragrância na sua formulação. Os produtos não
enxaguados da Avène® e da A-Derma® foram classificados como Emoliente Plus porque
apresentam na sua formulação ingredientes à base de extratos de plantas,
particularmente óleos vegetais. Formulas que permitam uma boa hidratação e reparação do estrato córneo também são recomendadas, tendo sido observado que 7 produtos
cosméticos em estudo apresentaram ingredientes hidratantes com as três classes de
hidratação (emoliente, humectante e oclusivo). A análise dos rótulos permitiu concluir
que na maioria os cremes e os bálsamos não apresentam precauções relativas à sua
utilização. Os produtos enxaguados analisados preenchem em 100% os critérios do nome
e endereço do PR, código nominal, período após abertura, lote e ingredientes. Todos os
produtos da Bioderma estão em concordância com o regulamento supracitado. Os
produtos enxaguados da Avène®, não apresentam período após abertura, o que pode ser
justificado pelo tipo de embalagem utilizada. Todos os produtos analisados, ainda que
apresentem algumas incongruências relativamente a certos critérios do regulamento nº
655/2013, permitem de forma simples e informada a escolha do produto para o
tratamento em questão, neste caso o tratamento coadjuvante da dermatite atópica.
O Capítulo II é referente ao relatório de Estágio em Farmácia Hospitalar realizado no
período de e 8 de setembro a 30 de outubro de 2020 nos Serviços Farmacêuticos do
Hospital Sousa Martins (HSM) na Guarda; que teve como propósito desenvolver
algumas das competências necessárias para está especialidade.
O capítulo III descreve o relatório de estágio em Farmácia Comunitária efetuado no
período 2 de novembro de 2020 e 22 de janeiro 2021, na Farmácia Portuguesa, no
Funchal. Este explica a importância deste estágio no aperfeiçoamento e aplicação das
competências adquiridas durante o curso e das diferentes áreas e responsabilidades
dentro de uma farmácia comunitária.
This dissertation has the purpose of obtaining a Master's degree in Pharmaceutical Sciences and is divided into 3 different chapters. It begins with a market analysis of cosmetic products applied in the adjuvant treatment of Atopic Dermatitis and sold in Portuguese community pharmacies (chapter I). In the second and third phase of the work, the internship in Hospital Pharmacy and in Community Pharmacy, respectively, are described (chapter II and III). In chapter I, a market study was carried out based on an analysis of the labeling of 4 types of cosmetic products used in the adjuvant treatment of Atopic Dermatitis. They are divided into cosmetic cleansing products - rinse-off (oils and shower gels/bath cream) - and body care cosmetics - leave-in (creams and balms) - from 8 different brands, in a total of 26 products. Not all brands under study, present the various presentations. This work was divided into two phases to facilitate the collection of information. In the first phase, the labels and the composition of ingredients were critically analyzed according to the European Regulation (EC) Nº. 1223/2009. The second phase aimed to assess whether the existing claims on product packaging and domains were properly formulated under European Regulation (EC) Nº. 665/2013, considering the market positioning for Atopic Dermatitis. Ideally, the presence of formulations without anionic surfactants is recommended but only one of the products meets the recommendations - the Bioderma® bath oil. The presence of preservatives is also controversial, as they guarantee the stability of the formulations with water but can cause skin irritation. Uriage®(G3) cream is the cosmetic product under study that has more preservatives in its formulation. A formulation strategy is the use of a “booster” that allow to decrease the concentration of preservatives, making them less irritating. The “paraben free” claim was found on Aveeno® shower gel (B2), making this claim derogatory towards a class of preservatives. Within the ISDIN products studied, two of them have ingredients with a perfuming function, however, these claim that their formulation does not have fragrances. Avène® and A-Derma® leave-on products were classified as Emollient Plus because they contain ingredients based on plant extracts and vegetable oils in their formulation. Formulas that allow good hydration and repair of the stratum corneum are recommended for the treatment of atopic dermatitis and 7 cosmetic products under study presented moisturizing ingredients with the three classes of hydration (emollient, humectant and occlusive). The analysis of the labels led to the conclusion that most creams and balms do not have precautions regarding their use. The rinsed products analyzed 100% meet the criteria of name and address of the PR, nominal code, period after opening, batch and ingredients. All Bioderma® products comply with the aforementioned regulation. Avène® rinse-off products do not have a period after opening, which can be justified by the type of packaging used. All the products analysed, even if they present some inconsistencies in relation to certain criteria of regulation nº 655/2013, allow in a simple and informed way the choice of product for the treatment in question, in this case the adjuvant treatment of atopic dermatitis. Chapter II refers to the Internship in Hospital Pharmacy report carried out from September 8 to October 30, 2020 at the Pharmaceutical Services of Hospital Sousa Martins (HSM) in Guarda; which aimed to develop some of the necessary skills for this specialty. Chapter III describes the internship report in Community Pharmacy carried out between November 2, 2020 and January 22, 2021, at Farmácia Portuguesa, in Funchal. This explains the importance of this internship in improving and applying the skills acquired during the course and the different areas and responsibilities within a community pharmacy.
This dissertation has the purpose of obtaining a Master's degree in Pharmaceutical Sciences and is divided into 3 different chapters. It begins with a market analysis of cosmetic products applied in the adjuvant treatment of Atopic Dermatitis and sold in Portuguese community pharmacies (chapter I). In the second and third phase of the work, the internship in Hospital Pharmacy and in Community Pharmacy, respectively, are described (chapter II and III). In chapter I, a market study was carried out based on an analysis of the labeling of 4 types of cosmetic products used in the adjuvant treatment of Atopic Dermatitis. They are divided into cosmetic cleansing products - rinse-off (oils and shower gels/bath cream) - and body care cosmetics - leave-in (creams and balms) - from 8 different brands, in a total of 26 products. Not all brands under study, present the various presentations. This work was divided into two phases to facilitate the collection of information. In the first phase, the labels and the composition of ingredients were critically analyzed according to the European Regulation (EC) Nº. 1223/2009. The second phase aimed to assess whether the existing claims on product packaging and domains were properly formulated under European Regulation (EC) Nº. 665/2013, considering the market positioning for Atopic Dermatitis. Ideally, the presence of formulations without anionic surfactants is recommended but only one of the products meets the recommendations - the Bioderma® bath oil. The presence of preservatives is also controversial, as they guarantee the stability of the formulations with water but can cause skin irritation. Uriage®(G3) cream is the cosmetic product under study that has more preservatives in its formulation. A formulation strategy is the use of a “booster” that allow to decrease the concentration of preservatives, making them less irritating. The “paraben free” claim was found on Aveeno® shower gel (B2), making this claim derogatory towards a class of preservatives. Within the ISDIN products studied, two of them have ingredients with a perfuming function, however, these claim that their formulation does not have fragrances. Avène® and A-Derma® leave-on products were classified as Emollient Plus because they contain ingredients based on plant extracts and vegetable oils in their formulation. Formulas that allow good hydration and repair of the stratum corneum are recommended for the treatment of atopic dermatitis and 7 cosmetic products under study presented moisturizing ingredients with the three classes of hydration (emollient, humectant and occlusive). The analysis of the labels led to the conclusion that most creams and balms do not have precautions regarding their use. The rinsed products analyzed 100% meet the criteria of name and address of the PR, nominal code, period after opening, batch and ingredients. All Bioderma® products comply with the aforementioned regulation. Avène® rinse-off products do not have a period after opening, which can be justified by the type of packaging used. All the products analysed, even if they present some inconsistencies in relation to certain criteria of regulation nº 655/2013, allow in a simple and informed way the choice of product for the treatment in question, in this case the adjuvant treatment of atopic dermatitis. Chapter II refers to the Internship in Hospital Pharmacy report carried out from September 8 to October 30, 2020 at the Pharmaceutical Services of Hospital Sousa Martins (HSM) in Guarda; which aimed to develop some of the necessary skills for this specialty. Chapter III describes the internship report in Community Pharmacy carried out between November 2, 2020 and January 22, 2021, at Farmácia Portuguesa, in Funchal. This explains the importance of this internship in improving and applying the skills acquired during the course and the different areas and responsibilities within a community pharmacy.
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Keywords
Alegações Dermatite Atópica Inci Produtos Cosméticos
Enxaguados Produtos Cosméticos Produtos Cosméticos Não Enxaguados Prurido Regulamento
Europeu Rotulagem