Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Videojogos, FPS, e-Sports

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
7720_16274.pdf1.22 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

O século XX trouxe-nos um desenvolvimento tecnológico sem precedentes. A internet, os jogos eletrónicos e os videojogos em particular, tornaram-se uma parte importante na rotina diária, profissional e de lazer de muitos indivíduos. Os videojogos tornaram-se cada vez mais realistas, em particular os “First Person Shooter”. Neste tipo de videojogos os jogadores entram numa virtualidade próxima da realidade. Contudo os jogos eletrónicos também têm introduzido alterações no comportamento humano, em particular através das comunidades online, com grande impacto social e sociológico nas gerações mais novas embora não restrito a estas. As interações que surgem nas plataformas de jogo online, podem tornar-se complicadas devido a dificuldades de aceitação de género e diferentes tipos de assédio entre jogadores/as. Através de uma investigação de cariz quantitativo foi possível analisar algumas interações socioculturais existentes nas comunidades de jogadores. Para facilitar o acesso por parte dos jogadores o inquérito foi colocado online. Dos resultados obtidos, podemos destacar o facto de comprovarmos a existência efetiva de disputa entre géneros, sexismo e até alguma violência verbal e psicológica entre jogadores/as.
The XX century brought an unprecedent technological development. The internet, electronic games and in particular the video games, became an important part of the daily, professional and leisure routine of many individuals. Video games turned more and more realistic, specially the “First Person Shooter”. In this type of games, the players tend to enter in a new virtual environment similar to reality. However, electronic games also introduced changes in human behavior, namely in the online communities, with a huge social and sociological impact within the latest generations, although not restricted to them. The interactions that come up on the online gaming platforms may become complex due to difficulties in gender acceptance and due to harassment between players. Through a quantitative investigation it was possible to analyze some socialcultural interactions existing in the e-Sports community. The survey was included online to simplify the players access. From survey results we may highlight that in fact is proved the existence of genders dispute and sexism between players. We may point out also some verbal and psychological violence.

Description

Keywords

Disputa de Género e-Sports. First Person Shooter Jogos Eletrónicos Videojogos

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue