| Name: | Description: | Size: | Format: | |
|---|---|---|---|---|
| 868.53 KB | Adobe PDF |
Authors
Abstract(s)
Introdução: Vários estudos reforçam a importância da aprendizagem em meio clínico
na aquisição de uma variedade de competências. No entanto, apesar da sua
importância, o conhecimento sobre as variáveis que influenciam o processo educativo
em contexto clínico é limitado e parece existir uma enorme variabilidade entre
estudantes no que concerne às suas experiências neste contexto. Deste modo, a
investigação realizada no âmbito da aprendizagem em ambiente clínico é fundamental
para a contínua melhoria do processo de aprendizagem dos estudantes de medicina.
Objetivos: O presente estudo tem como objectivo avaliar o impacto de diferentes
variáveis relacionadas com os estágios clínicos (momento, local e género) no
desempenho académico dos estudantes de medicina.
Métodos: A população em estudo englobou os alunos do 4º ano do MIM da FCS-UBI de
3 (três) anos consecutivos - anos letivos 2016-2019 - que frequentaram os Blocos
Clínicos de Gastrenterologia, Cardiologia, Pneumologia, Endocrinologia e Urologia,
sendo considerados os seus resultados na Avaliação de Conhecimentos. Recorreu-se ao
software Statistical Package for the Social Sciences® (SPSS®), versão 25.0 para
Microsoft Windows® e um nível de significância de 5% (p-value<0,05). A amostra foi
caracterizada recorrendo à estatística descritiva (média e frequências) e para
estabelecer a relação entre o desempenho académico e as variáveis foram usados testes
paramétricos (t-test e ANOVA) e não paramétricos (Mann Whitney e Kruskal-Wallis).
Resultados: Globalmente os estudantes do género feminino têm melhores notas que os
do género masculino. No entanto, quando se analisa esta variável por bloco clínico
apenas em Gastrenterologia se verifica esta diferença. O local de estágio não influencia
de forma estatisticamente significativa o desempenho académico do estudante (pvalue>0,05). No que concerne ao momento de realização de estágio, registou-se uma
diferença no desempenho académico em todos os Blocos Clínicos, excepto Urologia.
Destaca-se também uma tendência para uma melhor média de resultados nos
estudantes que realizam o seu estágio no 3º trimestre, nomeadamente em Cardiologia,
Gastrenterologia e Pneumologia. Conclusão: Uma vez que o género e o local de estágio não apresentam diferenças
significativas, conclui-se que as mesmas, isoladamente, não influenciam o desempenho
académico dos estudantes de medicina. Para além disso, no que concerne os Blocos
Clínicos de Gastrenterologia, Cardiologia, Pneumologia e Endocrinologia, concluiu-se
que o momento de realização de estágio, tem influência no desempenho académico,
sendo que tendencialmente a rotação que desenvolve o seu estágio no 3º trimestre
apresenta melhores resultados. É necessário um melhor conhecimento das razões
daquelas diferenças para promover um ensino mais equitativo.
Introduction: Research regarding clinical learning environments is crucial to improve the learning process; however, there is an enormous variation among students and their experience. Although it is considered that internships are crucial in acquiring fundamental clinical skills, our knowledge about the learning process is limited. Objectives: This study aims to analyze the academic performance of medical students in connection to the gender, the location and rotation of the clinical internship. Methods: This study analyzed data of three consecutive academic years of the 4th year of Medicine of Beira Interior University and the subjects Gastroenterology, Cardiology, Pneumology, Endocrinology and Urology and the respective exam results were analyzed. Students’ performance (n=448) was analyzed in relation to gender, rotation and location of the internship. The characterization of the groups was done using descriptive statistics (means and frequencies) and to establish the relation between students’ performance and the variables, parametric (t-test and ANOVA) and nonparametric (Mann Whitney and Kruskal-Wallis) tests were used. Statistical significance of 5% (p<0,05) was considered. Results: Regarding the Clinical Rotation, there is a difference in four of the five subjects and a tendency for better results when the internship occurs in the third trimester. Neither the location nor the gender have a statistically significant difference on student performance, however, when analyzing the relation with gender, we see a tendency for better results in female students. Conclusion: In conclusion, our results show that students’ performance is more dependent on the rotation of the internship rather than its location. Although the difference is not very significant, we can say that there is a tendency for female students to have better academic performance. More studies are needed to better understand those differences and to contribute to implement measures to increase equity among students.
Introduction: Research regarding clinical learning environments is crucial to improve the learning process; however, there is an enormous variation among students and their experience. Although it is considered that internships are crucial in acquiring fundamental clinical skills, our knowledge about the learning process is limited. Objectives: This study aims to analyze the academic performance of medical students in connection to the gender, the location and rotation of the clinical internship. Methods: This study analyzed data of three consecutive academic years of the 4th year of Medicine of Beira Interior University and the subjects Gastroenterology, Cardiology, Pneumology, Endocrinology and Urology and the respective exam results were analyzed. Students’ performance (n=448) was analyzed in relation to gender, rotation and location of the internship. The characterization of the groups was done using descriptive statistics (means and frequencies) and to establish the relation between students’ performance and the variables, parametric (t-test and ANOVA) and nonparametric (Mann Whitney and Kruskal-Wallis) tests were used. Statistical significance of 5% (p<0,05) was considered. Results: Regarding the Clinical Rotation, there is a difference in four of the five subjects and a tendency for better results when the internship occurs in the third trimester. Neither the location nor the gender have a statistically significant difference on student performance, however, when analyzing the relation with gender, we see a tendency for better results in female students. Conclusion: In conclusion, our results show that students’ performance is more dependent on the rotation of the internship rather than its location. Although the difference is not very significant, we can say that there is a tendency for female students to have better academic performance. More studies are needed to better understand those differences and to contribute to implement measures to increase equity among students.
Description
Keywords
Ambiente Educacional Desempenho Académico Estágio Clínico Género Local do Estágio Momento de Realização do Estágio
