Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.55 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Introdução: A perturbação de hiperatividade e défice de atenção é uma perturbação com
prevalência considerável em idades jovens, classicamente associada a utilização desajustada
de dispositivos digitais e alterações nos padrões de sono, como pode ser verificado em
inúmeros estudos publicados.
Objetivos: Este estudo foi realizado com o intuito de comparar os padrões de utilização de
dispositivos digitais, o tempo de ecrã e os hábitos de sono de crianças e adolescentes com
perturbação de hiperatividade e défice de atenção com jovens saudáveis sem esse
diagnóstico.
Metodologia: Estudo transversal analítico. Os dados foram recolhidos através de dois
questionários aplicados a crianças e adolescentes entre os 6 e os 17 anos, no Centro
Hospitalar Universitário Cova da Beira (Covilhã). O primeiro grupo é constituído por jovens
que cumprem os critérios de diagnóstico para perturbação de hiperatividade e défice de
atenção e o segundo grupo por jovens sem perturbação. A análise estatística foi realizada
com recurso ao software Statistical Package for the Social Sciences, versão 28.0.0.0,
considerando um nível de significância de 0,05 para a análise estatística inferencial.
Resultados: O estudo foi integrado por 105 jovens, 37 (35,2%) com perturbação de
hiperatividade e défice de atenção e 68 (64,8%) sem patologia, considerados como grupo
controlo. A maioria dos jovens participantes nesta investigação utiliza dispositivos digitais
diariamente (82,9%), maioritariamente o telemóvel (91,4%), não cumprindo a
recomendação de evitar o uso nos 30 a 60 minutos antes de adormecer (58,1%). Foi
concluído que aproximadamente uma em cada quatro crianças e adolescentes, neste estudo,
apresentam problemas de sono (24,1%), com maior prevalência nos jovens com perturbação
de hiperatividade e défice de atenção (37,5%).
Conclusão: Verificou-se que não existem diferenças estatisticamente significativas, entre
os dois grupos estudados, no que diz respeito aos hábitos de utilização de dispositivos
digitais ou de higiene do sono. A obtenção de dados por auto-reporte e o número reduzido
de participantes no estudo pode ser considerado uma limitação.
Introduction: Attention deficit hyperactivity disorder is a condition with considerable prevalence at young ages, classically associated with inappropriate use of digital devices and changes in sleep patterns, as can be seen in numerous published studies. Objectives: This research aimed to compare the usage patterns of digital devices, screen time and sleep habits between children and adolescents diagnosed with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and healthy youths without such a diagnosis. Methodology: Analytical cross-sectional study. The data were collected through two questionnaires applied to children and adolescents between the ages of 6 and 17 years, at the Centro Hospitalar Universitário Cova da Beira (Covilhã). The first group consists of young people who meet the diagnostic criteria for attention deficit hyperactivity disorder and the second group is composed by youths without the disorder. Statistical analysis was performed using the Statistical Package for the Social Sciences software, version 28.0.0.0, considering a significance level of 0.05 for inferential statistical analysis. Results: The study included 105 participants, 37 (35,2%) with attention deficit hyperactivity disorder and 68 (64,8%) without pathology, considered as a control group. The majority of youths participating in this investigation uses digital devices daily (82,9%), mostly cell phones (91,4%), not complying with the recommendation to avoid using them 30 to 60 minutes before falling asleep (58,1%). It was concluded that 24,1% of the children and adolescents in this study have sleep problems, and those with ADHD have a bigger prevalence (37,5%). Conclusion: It was found that there are no statistically significant differences between the two groups studied regarding habits of using digital devices or sleep hygiene. The reliance on self-report data and the limited number of participants in the study can be considered a limitation.
Introduction: Attention deficit hyperactivity disorder is a condition with considerable prevalence at young ages, classically associated with inappropriate use of digital devices and changes in sleep patterns, as can be seen in numerous published studies. Objectives: This research aimed to compare the usage patterns of digital devices, screen time and sleep habits between children and adolescents diagnosed with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and healthy youths without such a diagnosis. Methodology: Analytical cross-sectional study. The data were collected through two questionnaires applied to children and adolescents between the ages of 6 and 17 years, at the Centro Hospitalar Universitário Cova da Beira (Covilhã). The first group consists of young people who meet the diagnostic criteria for attention deficit hyperactivity disorder and the second group is composed by youths without the disorder. Statistical analysis was performed using the Statistical Package for the Social Sciences software, version 28.0.0.0, considering a significance level of 0.05 for inferential statistical analysis. Results: The study included 105 participants, 37 (35,2%) with attention deficit hyperactivity disorder and 68 (64,8%) without pathology, considered as a control group. The majority of youths participating in this investigation uses digital devices daily (82,9%), mostly cell phones (91,4%), not complying with the recommendation to avoid using them 30 to 60 minutes before falling asleep (58,1%). It was concluded that 24,1% of the children and adolescents in this study have sleep problems, and those with ADHD have a bigger prevalence (37,5%). Conclusion: It was found that there are no statistically significant differences between the two groups studied regarding habits of using digital devices or sleep hygiene. The reliance on self-report data and the limited number of participants in the study can be considered a limitation.
Description
Keywords
Dispositivos Digitais Pediatria Phda Sono Tempo de Ecrã