| Name: | Description: | Size: | Format: | |
|---|---|---|---|---|
| Capa | 118.8 KB | Adobe PDF | ||
| Tese | 604.64 KB | Adobe PDF | ||
| Planificação | 128.13 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente relatório tem como objectivo abordar a importância da utilização da
interpretação e compreensão do texto filosófico no âmbito do contexto escolar,
nomeadamente no ensino secundário. Várias estratégias de intervenção têm sido
propostas e implementadas para que a compreensão dos textos se torne efectivada.
Seria irrealista crer que as soluções fornecidas pelos investigadores são simples e
definitivas, porque os problemas da compreensão de textos filosóficos dependem de
uma questão histórica. Num primeiro momento suscitamos uma reflexão metodológica
e uma familiarização com um conjunto de características dos textos filosóficos. Num
segundo momento pretendemos perspectivar e revelar que o texto filosófico se
desenvolve segundo regras e modalidades passíveis de explicitação e análise.
Finalmente serão tecidas algumas considerações de carácter problemático e será
ainda efectuada uma reavaliação geral sobre a importância do texto filosófico como
caminho privilegiado para o filosofar. Este relatório foi elaborado em diálogo próximo
com a obra de Frédéric Cossuta.
The aim of this report is to demand for the use of interpretation and understanding of the philosophic text in the compulsory schooling mainly in the secondary schools. Several strategies have already been implemented to achieve that purpose, however it would be unreal to believe in the solutions given by researchers are easy and final, because most of the difficulties in the understanding of the philosophic texts depend on a historical point. So, to start with, we propose a methodological reflection and intimacy with the features of these specific texts. Next we tried to show that the philosophic text grows on rules and models which can be explained and analysed. Finally we refer our point of view about the previous subject and a re-valuation on the importance of the philosophic text as a way to philosophise. This report had in mind work of Frédéric Cossuta.
The aim of this report is to demand for the use of interpretation and understanding of the philosophic text in the compulsory schooling mainly in the secondary schools. Several strategies have already been implemented to achieve that purpose, however it would be unreal to believe in the solutions given by researchers are easy and final, because most of the difficulties in the understanding of the philosophic texts depend on a historical point. So, to start with, we propose a methodological reflection and intimacy with the features of these specific texts. Next we tried to show that the philosophic text grows on rules and models which can be explained and analysed. Finally we refer our point of view about the previous subject and a re-valuation on the importance of the philosophic text as a way to philosophise. This report had in mind work of Frédéric Cossuta.
Description
Keywords
Filosofia - Texto - Interpretação - Ensino secundário Filosofia - Texto - Compreensão - Ensino secundário Filosofia - Aspectos didácticos Filosofia - Ensino secundário - Metodologia
Pedagogical Context
Citation
Publisher
Universidade da Beira Interior
