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Sustainable Fashion Communication in Retail

datacite.subject.fosHumanidades::Artes:: Branding::Design de Modapor
dc.contributor.advisorRousseau, José António Pereira
dc.contributor.authorSilva, Mariana Pereira
dc.date.accessioned2022-12-13T14:40:17Z
dc.date.available2022-12-13T14:40:17Z
dc.date.issued2022-07-28
dc.date.submitted2022-07-01
dc.description.abstractThis dissertation focuses on seeking communication-based solutions for increasing sustainable fashion consumption, particularly using ecolabels since there are few tools currently available for communicating sustainability in brick-and-mortar stores. To find those solutions, the author followed a mixed methods research based on two stages. The exploratory stage was divided into four interviews with fashion and sustainability experts, followed by a focus group with consumers. The confirmatory stage gathered a larger number of consumer data through a survey performed online, employing clothing label comparisons to understand the efficacy of distinct ecolabeling strategies indirectly. Overall, the results showed tremendous potential for using ecolabels as sustainability communication tools. Nonetheless, these labels only facilitated an increase in sustainable fashion consumption when presented with certain characteristics, namely being certified by an independent third-party and using visual systems, such as the ones similar to the systems applied in the energy efficiency certification created by the European Union for household goods, to inform consumers. Lastly, the investigation found that it is crucial to continue betting on consumer education regarding sustainability.eng
dc.description.abstractA presente dissertação centra-se em procurar soluções baseadas na comunicação para aumentar o consumo de moda sustentável, particularmente através do uso de rótulos de sustentabilidade (ecolabels), dado que estes são uma das poucas ferramentas que se encontram disponíveis atualmente para informar o consumidor relativamente à sustentabilidade de uma peça de roupa em lojas físicas. Na procura por tais soluções, foi realizada uma investigação de métodos mistos, conduzida em duas fases. A fase exploratória contou com a realização de quatro entrevistas a profissionais das áreas da moda e da sustentabilidade, seguida de um focus group com consumidores. A fase confirmatória permitiu reunir dados de um grupo mais alargado de consumidores, através de um questionário online, no qual foram utilizadas comparações de etiquetas de roupa para perceber, de forma indireta, a eficácia de variadas estratégias de comunicação de sustentabilidade. De forma geral, os resultados mostraram um grande potencial para a utilização de ecolabels enquanto ferramentas de comunicação de sustentabilidade. No entanto, estes apenas possibilitavam um aumento no consumo de moda sustentável aquando da presença de certas características, como a certificação por entidades independentes e a utilização de sistemas visuais para transmitir informação aos consumidores, como um modelo similar ao sistema de certificação de eficiência energética criado pela União Europeia e utilizado em eletrodomésticos. É igualmente essencial continuar a apostar na educação dos consumidores para assuntos relacionados com a sustentabilidade.por
dc.identifier.tid203115503
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.6/12512
dc.language.isoengpor
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.subjectBrick-and-Mortar Retailpor
dc.subjectEcolabelspor
dc.subjectSustainability Communicationpor
dc.subjectSustainable Consumptionpor
dc.subjectSustainable Fashionpor
dc.titleSustainable Fashion Communication in Retailpor
dc.title.alternativeThe role of ecolabels in sustainable fashion consumptionpor
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspor
rcaap.typemasterThesispor
thesis.degree.name2º Ciclo em Branding e Design de Modapor

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