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Abstract(s)
Na presente dissertação pretende-se investigar a relação entre os meios de comunicação
social e a perceção do populismo entre a população idosa, com foco em duas localidades de
Portugal: Penha Garcia e Castelões. Nos últimos anos temos assistido a uma revitalização e
a um crescimento de movimentos populistas, sendo de destacar o papel dos meios de
comunicação social para a difusão das ideias populistas, nomeadamente a difusão de
narrativas simplificadas e polarizadoras. Considerando este cenário é importante
compreender como diferentes segmentos da população, nomeadamente a população idosa
recebe e interpreta a informação política, principalmente num contexto de proximidade e
de contexto rural com baixa densidade populacional. No caso da faixa etária em estudo, que
tende a ser mais dependente dos meios de comunicação tradicionais, como a rádio e a
televisão, torna-se essencial entender como as mensagens moldam as suas perceções,
devido ao facto de serem uma parte significativa do eleitorado em Portugal. Através de uma
abordagem qualitativa, baseada na realização de entrevistas focus group, este estudo visa
investigar a perceção dos idosos sobre o populismo. Os resultados sugerem que os meios de
comunicação exercem, de facto, uma influência significativa na formação das perceções dos
idosos dependendo das variações notórias entre regiões e níveis de educação e exposição
mediática.
The aim of this dissertation is to investigate the relationship between the media and the perception of populism among the elderly population, focusing on two localities in Portugal: Penha Garcia and Castelões. In recent years we have seen a revitalisation and growth of populist movements, and the role of the media in spreading populist ideas is noteworthy, particularly the dissemination of simplified and polarising narratives. Considering this scenario, it is important to understand how different segments of the population, particularly the elderly, receive and interpret political information, especially in a context of proximity and rural areas with low population density. In the case of the age group under study, which tends to be more dependent on traditional media such as radio and television, it becomes essential to understand how messages shape their perceptions, due to the fact that they are a significant part of the electorate in Portugal. Using a qualitative approach, based on focus group interviews, this study aims to investigate the perception of the elderly about populism. The results suggest that the media does indeed exert a significant influence on shaping the perceptions of the elderly, depending on the notable variations between regions and levels of education and media exposure.
The aim of this dissertation is to investigate the relationship between the media and the perception of populism among the elderly population, focusing on two localities in Portugal: Penha Garcia and Castelões. In recent years we have seen a revitalisation and growth of populist movements, and the role of the media in spreading populist ideas is noteworthy, particularly the dissemination of simplified and polarising narratives. Considering this scenario, it is important to understand how different segments of the population, particularly the elderly, receive and interpret political information, especially in a context of proximity and rural areas with low population density. In the case of the age group under study, which tends to be more dependent on traditional media such as radio and television, it becomes essential to understand how messages shape their perceptions, due to the fact that they are a significant part of the electorate in Portugal. Using a qualitative approach, based on focus group interviews, this study aims to investigate the perception of the elderly about populism. The results suggest that the media does indeed exert a significant influence on shaping the perceptions of the elderly, depending on the notable variations between regions and levels of education and media exposure.
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Keywords
Agenda-Setting Comunicação Política Focus Group Meios de Comunicação Populismo