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Authors
Abstract(s)
As características do espaço pedonal podem contribuir de forma decisiva para o desempenho
sustentável da mobilidade urbana e consequentemente para a qualidade da vivência nos
espaços construídos. Um espaço pedonal livre de obstáculos, com declives suaves, contínuo,
agradável, atraente e seguro, é sem dúvida um espaço que convida à sua fruição e socialização
das populações.
Com o objetivo de melhorar as condições existentes para a circulação de peões, o trabalho
exposto apresenta a descrição de um conjunto de abordagens que permitem avaliar a qualidade
do ambiente pedonal, tendo sido adotada a abordagem PEQI, adaptada à realidade pedonal
portuguesa, para desenvolver um caso de estudo.
O caso de estudo incidiu sobre parte do sistema pedonal da cidade da Covilhã, nomeadamente
sobre as zonas que apresentam uma procura pedonal significativa, quer devido à existência de
atividades de comércio, serviços e lazer, quer porque constituem ligações importantes no
sistema de transportes públicos urbanos.
Os principais passos efetuados para a aplicação da metodologia ao caso de estudo consistiram
na preparação de formulários, na formação de equipas de observadores, na recolha de dados,
na introdução e organização dos mesmos numa base de dados para a obtenção da classificação
PEQI, na introdução de toda a informação alfanumérica e geográfica num SIG e na produção de
cartas temáticas. A visualização dos resultados obtidos num SIG possibilitou uma rápida
interpretação da situação analisada, o que permite agilizar no futuro todo o processo de
requalificação dos espaços pedonais.
No geral, pode concluir-se que para a rede avaliada, cerca de 78 % das interseções
apresentaram condições não satisfatórias ou fracas condições para a circulação de peões e que
aproximadamente 76% dos segmentos de rua revelaram condições básicas de circulação. Estes
resultados sugerem a necessidade de intervenção no sistema pedonal por forma a melhorar a
sua qualidade.
The features of the pedestrian space can contribute decisively to the sustainable performance of urban mobility and consequently to improve the quality of the built environment. A pedestrian space free of obstacles, with slight slopes, continuous, agreeable, attractive and safe, is definitely a space that invites to your enjoyment and socialization. With the aim of improving the pedestrian circulation conditions, the present document describes a set of approaches for assessing the quality of the pedestrian environment, having been adopted the PEQI approach, adapted according to the Portuguese pedestrian reality, to develop a case study. The case study focused on part of the pedestrian system of Covilhã city, in particular on the areas that have a significant pedestrian flow, either because of the presence of commercial activities, services and recreation, either because they are important links of the public transport system. The main methodological steps taken the case study consisted in the preparation of forms, formation of observer teams, collecting data, introduction and organization of data in a database for obtaining the PEQI classification, introduction of all the alphanumeric and geographic information in a SIG and production of thematic maps. Displaying graphically the results in a GIS allows a quick interpretation of the situation under analysis, allowing in the future a streamline process of pedestrian spaces requalification. Overall, it can be concluded form the evaluated network that about 78% of the intersections presented a poor or not suitable pedestrian environment and that approximately 76% of the street segments revealed the existence of basic pedestrian conditions. These outcomes point to the need to intervene and improve the quality of the pedestrian system.
The features of the pedestrian space can contribute decisively to the sustainable performance of urban mobility and consequently to improve the quality of the built environment. A pedestrian space free of obstacles, with slight slopes, continuous, agreeable, attractive and safe, is definitely a space that invites to your enjoyment and socialization. With the aim of improving the pedestrian circulation conditions, the present document describes a set of approaches for assessing the quality of the pedestrian environment, having been adopted the PEQI approach, adapted according to the Portuguese pedestrian reality, to develop a case study. The case study focused on part of the pedestrian system of Covilhã city, in particular on the areas that have a significant pedestrian flow, either because of the presence of commercial activities, services and recreation, either because they are important links of the public transport system. The main methodological steps taken the case study consisted in the preparation of forms, formation of observer teams, collecting data, introduction and organization of data in a database for obtaining the PEQI classification, introduction of all the alphanumeric and geographic information in a SIG and production of thematic maps. Displaying graphically the results in a GIS allows a quick interpretation of the situation under analysis, allowing in the future a streamline process of pedestrian spaces requalification. Overall, it can be concluded form the evaluated network that about 78% of the intersections presented a poor or not suitable pedestrian environment and that approximately 76% of the street segments revealed the existence of basic pedestrian conditions. These outcomes point to the need to intervene and improve the quality of the pedestrian system.
Description
Keywords
Ambiente Pedonal Metodologia de Avaliação Mobilidade Sustentável Peqi Sig Sistema Pedonal