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Internationalization of Medical Education in Portugal: An Overview of Students Outward and Inward Mobility
datacite.subject.fos | Ciências Médicas::Ciências da Saúde::Medicina | por |
dc.contributor.advisor | Neto, Isabel Maria Fernandes | |
dc.contributor.author | Ferreira, Diogo Gonçalves | |
dc.date.accessioned | 2023-01-25T10:30:26Z | |
dc.date.available | 2023-01-25T10:30:26Z | |
dc.date.issued | 2022-07-19 | |
dc.date.submitted | 2022-06-30 | |
dc.description.abstract | The current scientific literature corroborates that internationalization of medical education has been promoted by several countries in order to improve the skills of future health professionals towards growing globalization, and its challenges. This dissertation’s main objective is to gain an understanding and develop a detailed upto-date state of affairs of the current internationalization of medical education in Portugal, regarding the quantity and nature of incoming and outgoing medical students under the Erasmus+ programme, which are the countries of origin and destination, analysis of the outgoing distribution by different Portuguese medical schools and different international programs (study or traineeship), as well as the educational policies adopted by each medical school to promote the internationalization at home and the establishment of international institutional partnerships The data was collected from “Erasmus+ Education and training Agency”, “ETER” database; “Erasmus+ Barometer OG” and universities official website. Additionally, internationalization coordinators of each Portuguese medical school student associations/committees were electronically surveyed about the current situation of internationalization in their medical school. According to our findings, the number of medical outgoings surpassed the number of incoming medical students, additionally the outgoing medical students engagement rates on Erasmus+ mobility programme are below the participation rates of Portugal university students. The main origin and destination countries are located in Southern and Central & Eastern Europe. We witnessed big discrepancies between portuguese medical schools, regarding the student mobility flow, Erasmus+ mobility type, internationalization at home policies and international institutional partnerships. We conclude that in Portugal about 3.7% of medical students participate in Erasmus+ mobility programmes, the main destinations are medical schools/hospitals located in Southern, Central and Eastern Europe and all Portuguese medical schools included at least one aspect of Internationalization at home in their medical curriculum. We witness a great asymmetry between the medical schools studied in that 2 of the 7 higher institution institutions studied are responsible for 68% of the outgoings and 59.1% of the institutional international partnerships of Portuguese medical schools. | eng |
dc.description.abstract | A literatura atual corrobora que a internacionalização da educação médica tem sido promovida por diversos países, com o objetivo de aprimorar as competências dos futuros profissionais de saúde face à crescente globalização, e os desafios associados. Esta dissertação tem como principal objectivo de analisar a situação atual da internacionalização da educação médica em Portugal, em relação à quantidade dos estudantes de medicina incoming e outgoing ao abrigo do programa de mobilidade Erasmus+, aos países de origem e destino, analisar o grau de envolvimento em diferentes programas de mobilidade (estudo ou estágio), bem como as políticas educativas adoptadas para promover a internacionalização em casa e o estabelecimento de parcerias institucionais internacionais por cada escola médica. Os dados foram recolhidos através da "Agência de Educação e Formação Erasmus+", da base de dados "ETER"; da base de dados "Barómetro OG Erasmus +" e dos websites oficiais das universidades. Além disso, os coordenadores dos departamentos internacionais de cada associação estudantes de medicina foram inquiridos eletronicamente sobre a situação atual da internacionalização da sua escola médica. Os nossos achados mostram que o número de estudantes de medicina outgoing ultrapassou o de incomings e o grau de envolvimento de estudantes de medicina no programa Erasmus+ é inferior à taxa de participação de estudantes universitários portugueses. Os principais países de origem e destino estão localizados na Europa do Sul, Central e de Leste. Além disso, observamos grandes discrepâncias entre as escolas médicas portuguesas, em relação ao fluxo de estudantes outgoings, ao tipo de mobilidade Erasmus+, políticas de internacionalização em casa e ao estabelecimento de parcerias institucionais internacionais. Concluimos que em Portugal cerca de 3.7% dos estudantes de medicina participam em programas de mobilidade Erasmus+, o principal destino são escolas médicas/hospitais localizadas na Europa do Sul, Central e do Leste e todas as escolas médicas portuguesas incluiram pelo menos um aspeto de internacionalização em casa no seu curriculo médico regular. Observa-se uma grande assimetria entre as escolas médicas estudadas na medida em que 2 das 7 instituições de ensino superior estudadas são responsaveis por 68% dos outgoings e 59.1% das parcerias internacionais institucionais das escolas médicas portuguesas. | por |
dc.identifier.tid | 203182626 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10400.6/12773 | |
dc.language.iso | eng | por |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ | |
dc.subject | Competências Interculturais | por |
dc.subject | Educação Médica | por |
dc.subject | Internacionalização | por |
dc.subject | Parcerias Institucionais Internacionais | por |
dc.subject | Programa Erasmus+ | por |
dc.title | Internationalization of Medical Education in Portugal: An Overview of Students Outward and Inward Mobility | por |
dc.type | master thesis | |
dspace.entity.type | Publication | |
rcaap.rights | openAccess | por |
rcaap.type | masterThesis | por |
thesis.degree.name | Mestrado Integrado em Medicina | por |
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