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Authors
Abstract(s)
Na conjuntura da crise que atravessamos, a abordagem da simplificação dos serviços e para
maior eficiência dos portos angolanos é necessário haver uma orientação baseada na integração da
comunicação entre portos para um desenvolvimento fundamentado nas especificidades e satisfação
de seus clientes. Para atingir esse objectivo urge fazer-se investimentos massivos para o
melhoramento cada vez maior no atendimento ao cliente. Os portos angolanos devem procurar
formas de maximizar os seus lucros investindo numa relação interactiva com o cliente para
proporcionar benefícios para ambas as partes. Essas relações devem ser duradouras e ter como pedra
angular um atendimento eficiente e de qualidade, pois um cliente satisfeito além de ser rentável é
um dos mais fortes meios de publicidade de um bom serviço prestado.
Este trabalho embora académico tem como preocupação analisar a influência do pensamento
lean na melhoria da eficiência dos portos, através da integração das informações que estão no imenso
conjunto de sistemas de tecnologias de informação (TI) utilizados em cada um dos portos em Angola.
Portanto, esse grande desafio é de haver em cada porto soluções e linguagens específicas. Então, há
toda a necessidade de fazer convergir tudo para uma linguagem única, pois, ao receber as
informações, a partir de um banco de dados, deve-se enviar esses dados às diversas autoridades
portuárias e seus intervenientes. Deve-se desenvolver o sistema de um porto para depois integrar
todos numa única central de dados. Esse enorme desafio de investigação passa na padronização dos
sistemas de TI de todos os portos em Angola, para fazer com que possam trocar informações entre si
e em tempo real. A aposta na tecnologia de informação é para aumentar a competitividade e a
eficiência nos portos angolanos. Esse novo paradigma faz parte de acções estratégicas para alavancar
o sector portuário em Angola, tal como a desburocratização do sistema, a própria competitividade e
estimulo ao comércio exterior, porque quase a totalidade das exportações e importações passam
pelos portos, por isso deve-se assegurar a eficiência desse sector que é algo fundamental para o
comércio e desenvolvimento de Angola.
In a context of crisis it is mandatory simplifying services and improving the efficiency of Angolan’s ports supported on the integration of communication between ports for a better development based on the specificities and satisfaction of its customers. In order to achieve this goal, it is urgent to make massive investments for the improvement of customer service. Angolan ports should seek ways to maximize their profits by investing in an interactive relationship with the customer to provide benefits for both parties. These relationships should be of long time and having as cornerstone an improvement of their efficiency and quality of customer service. This work aims to analyse the influence of lean thinking on improving the efficiency of ports by integrating the information contained in the vast set of information technology (IT) systems used in each of the ports in Angola. Therefore, this great challenge is to have in each port solutions and specific languages. So, it is mandatory to make everything converge to a single language, because, when receiving the information, from a database, this data should be sent to the various port authorities and their stakeholders. The system of a port must be developed and then integrated into a single data center. This huge research challenge is to standardize the IT systems of all the ports in Angola, so that they can exchange information among themselves and in real time. The focus on information technology is to increase competitiveness and efficiency in Angolan ports. This new paradigm is part of strategic actions to leverage the port sector in Angola, such as the bureaucratization of the system, competitiveness itself and stimulation of foreign trade, because almost all exports and imports pass through ports, so it is necessary to ensure the efficiency of this sector, which is fundamental to Angola's trade and development.
In a context of crisis it is mandatory simplifying services and improving the efficiency of Angolan’s ports supported on the integration of communication between ports for a better development based on the specificities and satisfaction of its customers. In order to achieve this goal, it is urgent to make massive investments for the improvement of customer service. Angolan ports should seek ways to maximize their profits by investing in an interactive relationship with the customer to provide benefits for both parties. These relationships should be of long time and having as cornerstone an improvement of their efficiency and quality of customer service. This work aims to analyse the influence of lean thinking on improving the efficiency of ports by integrating the information contained in the vast set of information technology (IT) systems used in each of the ports in Angola. Therefore, this great challenge is to have in each port solutions and specific languages. So, it is mandatory to make everything converge to a single language, because, when receiving the information, from a database, this data should be sent to the various port authorities and their stakeholders. The system of a port must be developed and then integrated into a single data center. This huge research challenge is to standardize the IT systems of all the ports in Angola, so that they can exchange information among themselves and in real time. The focus on information technology is to increase competitiveness and efficiency in Angolan ports. This new paradigm is part of strategic actions to leverage the port sector in Angola, such as the bureaucratization of the system, competitiveness itself and stimulation of foreign trade, because almost all exports and imports pass through ports, so it is necessary to ensure the efficiency of this sector, which is fundamental to Angola's trade and development.
Description
Keywords
Pensamento lean Operações dos portos Tecnologia de informação - Eficiência